Etikk i anvendt idrettspsykologi: en kvalitativ studie av idrettspsykologiske rådgiveres etiske utfordringer i anvendt idrettspsykologi, og håndtering av disse
Abstract
Idrettspsykologi er et fag som arbeider for å utvikle mentale ferdigheter hos utøvere og
trenere. De som arbeider med anvendt idrettspsykologi møter en rekke etiske utfordringer i sin
praksis, men kunnskap om dette synes mangelfullt i Norge. Internasjonalt er det publisert en
rekke essays, artikler, og bøker om etiske utfordringer i anvendelsen av faget, men ingen
studier viser hvordan norske idrettspsykologiske rådgivere opplever slike utfordringer, eller
hvordan de håndteres. Denne studien har tatt sikte på å fylle vakuumet av slik kunnskap. Data
er hentet inn gjennom fem idrettspsykologiske rådgiveres deltagelse i fenomenologiske
dybdeinterjvuer, bearbeidet i en induktiv innholdsanalyse. Respondentenes mange erfaringer
er samlet i to hovedkategorier; etiske utfordringer og håndtering av etiske utfordringer. Etiske
utfordringer viser seg i hovedsak gjennom fire underkategorier; kompetanse, konfidensialitet,
roller og relasjoner, og setting. Håndtering av etiske utfordringer er samlet i fire
underkategorier; etiske retningslinjer, refleksjon, rådføring, og personlige egenskaper. Funn i
studien er diskutert i lys av profesjonsetiske prinsipper og lovverk (APA Ethical Principles of
Psychologists and Code of Conduct, AASP Ethical Principles and Standards, Etiske Prinsipper
for Nordiske Psykologer, og Helsepersonelloven), i tillegg til utdanning og utviklingen av
profesjonen. Resultatet er beskrivelser av en rekke etiske utfordringer, som respondentene
tilsynelatende deler med sine internasjonale kolleger. Dette er utfordringer knyttet til
utdanning og kompetanse, andre involverte parter, konfidensialitet, settingen de arbeider i,
etiske retningslinjer, samt sertifisering og profesjon. Studien formaner til videre forskning på
området og utvikling av prinsipper for ytterligere avansement av fagfeltet.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015