Underveisvurdering i kroppsøving: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslæreres arbeid med underveisvurdering i videregående opplæring skoleåret 2020–2021
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006520Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet i masteroppgaven er underveisvurdering i kroppsøving. Innføringen av skolereformen fagfornyelsen begynte høsten 2020, og i den nye læreplanen i kroppsøving er underveisvurdering et satsingsområde. Dette var utgangspunktet for min studie om hvordan læreplanen påvirket kroppsøvingslæreres arbeid med vurderingspraksisen i løpet av skoleåret 2020–2021. I masteroppgaven er problemformuleringen: Hvordan arbeidet et utvalg kroppsøvingslærere på Vg1 studiespesialisering med underveisvurdering i kroppsøving skoleåret 2020–2021?
Formålet er å undersøke hvordan et utvalg kroppsøvingslærere planla og gjennomførte underveisvurdering dette skoleåret. Faglig støtte til vurderingspraksisen vektlegges i større grad i fagfornyelsen enn i tidligere skolereformer. Deltagerne i studien underviste i kroppsøving på Vg1 studiespesialisering i videregående opplæring skoleåret 2020–2021, og kan derfor gi svar på problemformuleringen.
Metoden som ble benyttet til datautvikling, var kvalitativt intervju. Samtaler med fem kroppsøvingslærere ga innsikt i deres arbeid med underveisvurdering. Basert på datamaterialet ble det gjort en temaanalyse for å kategorisere utsagnene til kroppsøvingslærerne. Resultatene ble sett i lys av læreplanteori, tidligere forskning og underveisvurderingskontekst.
Resultatene presenteres og diskuteres i seks kategorier: ‘arbeid med underveisvurdering’, ‘læreplan i fagfornyelsen’, ‘mål med underveisvurdering’, ‘omfang av underveisvurdering’, ‘evaluering av underveisvurdering’ og ‘erfaring fra koronasituasjonen’. Prinsipper for underveisvurdering vektlegges i den første kategorien. Både innføringen av ny læreplan og koronasituasjonen påvirket kroppsøvingslærernes vurderingspraksis. Ut fra deltagernes utsagn blir momenter knyttet til ‘bevegelsesglede’, ‘læringsmål’, ‘fremovermelding’, ‘fagets timetall’, ‘fysisk aktivitet’, ‘egenvurdering’ og ‘tilbakemelding’ løftet frem.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022