«Kroppsøvingsfaget som sosialt lim»: en kvalitativ studie av læringsmiljø i kroppsøvingsfaget (Vg1) ved to videregående skoler i Oslo
Abstract
I dette prosjektet har jeg undersøkt hva et godt læringsmiljø kan være i
kroppsøvingsfaget ved å gjøre en regelverkanalyse av «læringsmiljø» som rammeverk-,
teoretisk-, empirisk- og forskningsbasert-begrep. Videre er begrepet operasjonalisert
med utgangspunkt i Skaalvik & Skaalvik (2013) sin definisjon av begrepet for å
undersøke hvordan lærere og elever erfarer og opplever læringsmiljø i
kroppsøvingsfaget på to videregående skoler i Oslo.
Vitenskapsteoretisk trekker prosjektet veksler på sosialkonstruktivismen, og prosjektet
er teoretisk forankret i symbolsk interaksjonisme med utgangspunkt i George Herbart
Meads teoretiske begreper. Her står «språket», «gester», «signifikante andre»,
«generaliserte andre» og «å ta andres perspektiv» som sentrale begreper. Vaage (1998,
2001) sin redegjørelse for disse begrepene er gjennomgående for prosjektet og legger
føringer for valg av forskningsmetoder.
Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming i prosjektet og kombinerer observasjon og
intervju. Datainnsamlingen bestod av tre faser. Fase én bestod av intervju med
kroppsøvingslærerne og innsamling av periodeplaner og klasselister med bilder. Fase to
bestod av tre uker med deltagende observasjon som summerte seg til tolv timer med
kroppsøvingsundervisning. Fase tre bestod av intervju med åtte elever fra et strategisk
utvalg. Prosjektets empiri består av periodeplaner, to lærerintervju, åtte elevintervju og
egne observasjonsnotater. Dette er valgt fordi det er et ønske å fange en helhetlig
mening rundt fenomenet i funn og drøfting.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015