Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGloppen, Tor-Inge
dc.date.accessioned2015-09-22T09:43:57Z
dc.date.available2015-09-22T09:43:57Z
dc.date.issued2015-09-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301066
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractI dette prosjektet har jeg undersøkt hva et godt læringsmiljø kan være i kroppsøvingsfaget ved å gjøre en regelverkanalyse av «læringsmiljø» som rammeverk-, teoretisk-, empirisk- og forskningsbasert-begrep. Videre er begrepet operasjonalisert med utgangspunkt i Skaalvik & Skaalvik (2013) sin definisjon av begrepet for å undersøke hvordan lærere og elever erfarer og opplever læringsmiljø i kroppsøvingsfaget på to videregående skoler i Oslo. Vitenskapsteoretisk trekker prosjektet veksler på sosialkonstruktivismen, og prosjektet er teoretisk forankret i symbolsk interaksjonisme med utgangspunkt i George Herbart Meads teoretiske begreper. Her står «språket», «gester», «signifikante andre», «generaliserte andre» og «å ta andres perspektiv» som sentrale begreper. Vaage (1998, 2001) sin redegjørelse for disse begrepene er gjennomgående for prosjektet og legger føringer for valg av forskningsmetoder. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming i prosjektet og kombinerer observasjon og intervju. Datainnsamlingen bestod av tre faser. Fase én bestod av intervju med kroppsøvingslærerne og innsamling av periodeplaner og klasselister med bilder. Fase to bestod av tre uker med deltagende observasjon som summerte seg til tolv timer med kroppsøvingsundervisning. Fase tre bestod av intervju med åtte elever fra et strategisk utvalg. Prosjektets empiri består av periodeplaner, to lærerintervju, åtte elevintervju og egne observasjonsnotater. Dette er valgt fordi det er et ønske å fange en helhetlig mening rundt fenomenet i funn og drøfting.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectlæring
dc.subjectelever
dc.subjectlærere
dc.title«Kroppsøvingsfaget som sosialt lim»: en kvalitativ studie av læringsmiljø i kroppsøvingsfaget (Vg1) ved to videregående skoler i Oslonb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel