Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStølen, Iver
dc.date.accessioned2022-09-14T07:58:06Z
dc.date.available2022-09-14T07:58:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017714
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022en_US
dc.description.abstractHensikten med studien min var å se om det kunne tilrettelegges for trenerveiledning innenfor rammene av Norges håndballforbunds trenerutdanning. Tilrettelegging av veiledningen tok utgangspunkt i pålitelig, erfaringsbasert læring og «eventyrlig læring» som et veiledningsverktøy. Studien foregikk gjennom aksjonsforskning som metode og det empiribaserte materialet baserte seg på deltakende observasjon og kvalitative intervju med 5 håndballtrenere mellom 20 og 50 år. Mine opplevelser av trenernes praksis, erfaringer, tanker, holdninger og væremåte ga et grunnlag for tilrettelegging av trenerveiledning i igjennom studieforløpet. Studien viser at trenerne som ble fulgt opp begge gangene gir uttrykk for at veiledning gjennom refleksjon og samhandling var positiv for deres praksis. Pålitelig, erfaringsbasert læring kan ha betydning rundt hva som skal til for å tilrettelegge veiledningen og eventyrlig læring kan være en form for veieldningsverktøy, men det har behov for mer forskning på hvordan det kan gjøres. Trenerne i denne studien gir uttrykk for ulike individuelle behov i form av veiledning. Med dette kan det oppleves som om at veiledning ikke burde standardiseres eller gjøres likt for alle. Studien i sammenligning av tidligere forskning gir uttrykk for at en kombinasjon av refleksjon og erfaring er viktige elementer i en utdanningskontekst. Derimot trengs det videre forskning for å konkludere hvordan veiledning skal gjøres i rammene av Norges Håndballforbund sin trenerutdanning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjecttrenere
dc.subjectutdanning
dc.subjectveiledning
dc.subjectlæring
dc.subjecthåndball
dc.title«For en trener som meg som føler seg alene er det utrolig bra å få inn en veileder å sparre med!»: Et aksjonsforskningsprosjekt på trenerveiledning i norsk håndball.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel