Kroppsøvingslæreres kommunikasjon av vurdering for læring til elevene: En kvalitativ studie av hvordan fem kroppsøvingslærere kommuniserer VfL til elevene, og reflekterer over dette
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående skole kommuniserer vurdering for læring (VfL) til elevene, og hvordan de reflekterer over dette. Studien har basert seg på en kvalitativ metodisk tilnærming, hvor jeg har gjennomført semistrukturerte forskningsintervjuer med fem kroppsøvingslærere i videregående skole. En tematisk analyse av dataene ble utført, etterfulgt av en diskusjon i lys av styringsdokumenter, tidligere forskning, vurderingsparadigmer og egne tolkninger.
Analysen viste at informantene i studien hadde forståelse av VfL i tråd med definisjonen til Assessment Reform Group (2002), og at de hadde reflektert over ulike strategier, vurderingsformer og undervisningsmetoder for kommunikasjonen av VfL. Likevel forstår jeg at praksisen deres ikke alltid gjenspeilet forståelsen og derfor ikke kan ansees som VfL. Informantene opplevde utfordringer med å implementere VfL slik det beskrives i styringsdokumentene, men deres refleksjon rundt potensielle forbedringer i håndteringen av utfordringene forstås som begrenset. Kommunikasjonen av VfL til elevene ble hovedsakelig praktisert gjennom elevmedvirkning, feedback og organisering av undervisningen. Elevmedvirkning praktiseres av informantene som verbal kommunikasjon i undervisning, fagsamtaler én til én, refleksjonsnotater og egenvurderinger. Elevenes manglende kjennskap til vurderingskriteriene ble betraktet som en utfordring. Feedback forekom oftest verbalt underveis i undervisning, der informantene i likhet med tidligere forskning vektla innsats, ferdigheter, samarbeidsevne og fair play. Informantenes preferanse for objektive kvantitative målinger ved vurdering av innsats kan forstås å være i konflikt med kroppsøvingsfaget. Utfordringene ved innsatsbegrepet kan svekke praktiseringen av VfL, da det kan virke nærliggende å vektlegge ferdighet i tilbakemeldingene. De organisatoriske valgene informantene gjør, dreier seg om bruk av skriftlige tilbakemeldinger underveis i skoleåret, emnekurs eller kontinuerlig prosess og bygging av relasjoner med elevene. Enkelte informanter virker ikke å ha reflektert over hvilken betydning relasjoner har for deres kommunikasjon av VfL, mens andre forteller at dette er noe de fokuserer på.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023