Lærerens kompetanse i friluftslivsundervisning: En kvalitativ studie av fire læreres vurdering av egen kompetanse i friluftslivsundervisning
Abstract
Formålet med dette kvalitative prosjektet er å undersøke hvordan et lite utvalg lærere som jobber på en norsk videregående skole vurderer egen kompetanse i friluftslivsundervisning, og hvordan lærernes kompetanse påvirker innholdet i friluftslivsundervisningen deres. Dette er et prosjekt godkjent hos Sikt. Jeg har gjennomført intervjuer med fire lærere ved fire forskjellige videregående skoler. Dataene ble samlet inn ved individuelle semistrukturerte intervju som ble transkribert og analysert med en tematisk analyse. Resultatene av analysen viser at alle lærerne vurderer sin friluftslivskompetanse som god. De har alle formell utdanning og praktisk erfaring i læreryrket og med friluftsliv. I tillegg til dette har lærerne en stor interesse for friluftsliv og driver med det på fritiden. Resultatene viser at lærernes kompetanse og interesse påvirker innholdet i undervisningen, hvor kompetansen rundt sikkerhet blant annet påvirker. Undervisningsinnholdet blir i tillegg til kompetansen påvirket av skolens økonomi, ressurser og tilgjengelige lærere, og av mer eller mindre satte opplegg og turer som er faste på skolene.
Data fra prosjektet tyder på at lærernes interesse for friluftsliv har påvirket deres friluftslivskompetanse i kanskje større grad enn den formelle utdanningen. Mye tyder på at deres kompetanse ikke hadde vært den samme uten egen interesse og erfaringer. Konsekvensene jeg ser av mitt prosjekt er at noen deler av feltet prosjektet er en del av kan tyde på at ting kanskje burde gjøres noe med på forskjellig nivå når det kommer til lærerutdanningen. Noen av lærerne antyder at lærerutdanningene er veldig ulike og kanskje burde vært litt bedre for å kunne undervise i friluftsliv. Det kan bety at utdanningene kanskje burde gjøre noe annerledes for å gi nye lærere enda bedre forutsetninger for å drive friluftslivsundervisning der de har gode kompetanser.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2024