Læring i utvikling i et svenskt fotballakademi: Implementering av nytt spillerutviklingsrammeverk med hjelp av Learning in Development Research Framework
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker hvordan hovedprinsippene i Learning in Development Research Framework (LDRF) kan hjelpe praktikere med å implementere et nytt spillerutviklingsrammeverk som tar hensyn til kontekstens underliggende dynamikk. Forskningsspørsmålet fokuserer på hvordan LDRFs prinsipper kan hjelpe fotballklubber implementere og utvikle et nytt rammeverk slik at det resonnerer med konteksten og støtter skapelsen av kontekstspesifikke betingelser som fremmer utviklingen av trenere og spillere. Ved å integrere meg i miljøet som akademisjef, hadde jeg som mål å forstå og navigere de sosiokulturelle forholdene som påvirker utviklingen og implementeringen av nye praksisidéer.
En kombinasjon av metoder ble benyttet, inkludert deltakende observasjon, uformelle og formelle intervjuer og analyse av historisk kontekst. Funnene viser at det nye rammeverket fremmer en mer treningsmetodikk som støtter spillere å bedre oppfatte og tilpasse seg sitt umiddelbare miljø. Gjennom å åpne opp for et bedre samspill mellom globale-til-lokale og lokale-til-globale selvorganiseringstendenser.
Studien konkluderer med at prinsippene i LDRF gir verdifulle innsikter for å utvikle adaptive og kontekst-sensitive spillerutviklingspraksiser. Ved å tilpasse seg den sosiokulturelle konteksten i akademiet, støtter rammeverket en mer helhetlig og responsiv tilnærming til spillerutvikling. Denne oppgaven understreker viktigheten av å samskape praksiser som er tilpasset de unike kompleksitetene i hvert idrettsmiljø, og som fremmer en mer effektiv og tilpasningsdyktige prosesser for både trenere og spillere.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2024