Relasjonell ledelse som strategi for prestasjonsutvikling: En undersøkelse av samsvar mellom ledelsens intensjoner og utøvernes opplevelser av dem?
Abstract
Bakgrunn: Relasjoner er essensielle i all samhandling. Vi mennesker søker naturlig tilhørighet og nærhet til andre (Hamiliton et al., 2004, s. 3). I idrettspsykologien er gode relasjoner mellom trener og utøver avgjørende for personlig utvikling, motivasjon og velvære (Ryan & Deci, 2017). Kvaliteten på disse relasjonene kan variere, og høykvalitetsrelasjoner har mange positive utfall (Ryan & Deci, 2017, s. 316). Relasjonsaspektet er nært knyttet til miljøet og konteksten der trener og utøverne samhandler (Strachan et al., 2016, s. 57-68; Smith et al., 2007, s. 39-42). For at relasjoner skal fremme velvære, må miljøet støtte de involverte parters grunnleggende psykologiske behov og oppleves som gjensidig og autonomstyrt (Ryan & Deci, 2017).
Formålet: Formålet med denne studien er å undersøke hvordan kontekstuelle og relasjonsorienterte faktorer påvirker utøvernes opplevelse av miljøet og trenergjerningen. Videre, er det ønskelig å vurdere om disse opplevelsene samsvarer med treneres og ledelsens intensjoner. Deretter vil jeg analysere hvilke konsekvenser dette samsvaret kan ha for forholdet mellom trener og utøver.
Metode: Jeg har benyttet ulike kvalitative intervjustrategier, inkludert semistrukturerte intervjuer og et fokusgruppeintervju. Datamaterialet blir analysert ved bruk av refleksiv tematisk analyse. Dette resulterte i seks hovedfunn, med underkategorier.
Studiens funn: Studien identifiserte seks hovedfunn knyttet til hvordan kontekstuelle og relasjonsorienterte faktorer påvirker utøvernes opplevelse av treneres ulike roller: (1) trener som miljøbygger, (2) trener som veileder og moderator, (treningen, (3) trener på heltid, (4) trener som samtalepartner, og (5) trener som støtteperson ved skader og sykdom.
Konklusjon: Studien viser at gode relasjoner mellom trener og utøver er avgjørende for trivsel og personlig utvikling. Leder-trenergruppen bygger et miljø basert på verdier som fremmer et sunt utviklingssyn og retningslinjer som utøverne både verdsetter og trives i. Trenerne fungerer som støttende samtalepartnere og gir individuell tilpasning og oppfølging spesielt ved sykdom eller skade. Samsvaret mellom trenernes intensjoner og utøvernes opplevelser er nøkkelen til en positiv trener-utøver-relasjon.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2024