Fra perfeksjon til kunstnerisk frihet: Miljøets rolle i den dynamiske opplevelsen av perfeksjonisme
Abstract
Bakgrunn: Perfeksjonisme er en av mange konstruksjoner som har fått oppmerksomhet i forskningen tilknyttet jakten mot høyere prestasjon (Hill et al., 2020). Til tross for de tydelige konsekvensene av perfeksjonisme, så rettferdiggjøres og oppmuntres streben etter perfeksjon i domenet av dans og estetiske idretter (Hill et al., 2015). Dans har også blitt beskrevet som en kultur av perfeksjonisme (Pickard, 2015). Basert på disse uttalelsene kan det diskuteres om dansemiljøet har særegne sosiokulturelle faktorer som kan påvirke opplevelsen av perfeksjonisme, og bør derfor få større oppmerksomhet i forskningen (Hall, 2016, s. 285; Grugan et al., 2023, s. 273).
Formål: Denne studien hadde som formål å undersøke hvordan miljøet jazzdansere befinner seg i er relatert til deres opplevelse av perfeksjonisme.
Metode: Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med 11 jazzdansere (to gutter, ni jenter) som tok del av en utdanningsinstitusjon med spesialisering i jazzdans. En refleksiv tematisk analyse ble benyttet for å analysere datamaterialet.
Resultater: Deltakernes tidligere erfaringer i et perfeksjonistisk klima med kontrollerende faktorer vises å være relatert til deres opplevelse av perfeksjonisme, samt opplevelse av nåværende miljø. Deltakernes barne- og ungdomslærer i ballett og konkurransedans har hatt en sentral rolle i internaliseringen av en kontrollorientering, som videre har påvirket deres opplevelse av det nåværende miljøet. Møtet med det kunstneriske miljøet og vektleggingen av individualitet og personlig variasjon, har opplevdes som en kontrast for deltakerne. Imidlertid ser de på fokuset som positivt og sunt, da det videre har resultert i et redusert observasjons- og vurderingsnivå, med færre eksterne forventninger og tilbakemeldinger tilknyttet perfeksjon. En internalisert kontrollorientering har dermed blitt utfordret til å reguleres til en autonomi orientering. Dette uttrykker flere deltakere som utfordrende, men ble også beskrevet som en sentral og viktig læringsprosess. Dette tolkes å ha hatt innvirkning på deres opplevelse av perfeksjonisme.
Konklusjon: Opplevelsen av perfeksjonisme er dynamisk, og påvirkes av ulike kontekstuelle og psykologiske faktorer. Lærerens rolle og innflytelse, samt tidligere erfaringer i et perfeksjonistisk klima med kontrollerende faktorer, påvirker opplevelsen av autonomi og perfeksjonisme i nåværende miljø.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2024