Livsstilsidretters egenart: Forståelsen for freeskiere sin motivasjon som inspirasjon til et kroppsøvingsfag for alle
Abstract
Dette er en masteroppgave ved Norges Idrettshøyskole, institutt for lærerutdanning og friluftslivstudier. Flere studier indikerer at dagens kroppsøvingsfag er preget av tradisjoner og diskurser, og i mindre grad tilpasset elever som ikke driver med organisert idrett på fritiden (Mordal Moen & Nikolaisen Jordet, 2023, s. 61). Livsstilsidretter trekkes frem som et alternativ til tradisjonell, organisert idrett, og det hevdes at slike idretter i større grad treffer elevgruppen som typisk faller utenfor den organiserte idretten (Wintle, 2022, s. 6). Formålet med denne oppgaven er derfor å få en dypere forståelse av motivasjonen hos fire livsstilsutøvere, og videre undersøke hvordan denne innsikten kan bidra til å øke motivasjonen blant flere elever i kroppsøvingsfaget.
I denne studien er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode med semi-strukturerte dybdeintervjuer av freeskiutøvere, tre menn og en kvinne. Utvalget består av utøvere på høyt nivå og er et strategisk utvalg. Empirien er analysert gjennom en tematisk analyse og resultatene analyseres i lys av selvbestemmelsesteorien og tidligere forskning på livsstilsidretter
Funnene i studien indikerer at utøverne oppnår en svært høy grad av autonom motivasjon gjennom tilfredsstillelse av de tre grunnleggende psykologiske behovene: autonomi, kompetanse og tilhørighet. Livsstilsidretter er selvorganiserte av natur og legger gunstige rammer for oppnåelse av disse tre begrepene samtidig, som indikerer at både implementering av slike idretter i kroppsøvingsfaget, i tillegg til mer selvorganisert undervisning kan være hensiktsmessig for å bidra til en livslang bevegelsesglede hos alle. Videre vil en økt bevissthet rundt denne tilfredsstillelsen i faget generelt, også kunne ha en positiv effekt på elevenes motivasjon. Avslutningsvis indikerer funnene at opplevelsen av mestring i kombinasjon med overvinnelse av frykt er noe av det utøverne trekker frem som den beste følelsen - en følelse som kanskje kan ha et uforløst potensial i kroppsøvingsfaget?
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2024