Browsing Brage NIH by Journals "Journal for Research in Arts and Sports Education"
Now showing items 1-10 of 10
-
Barndommens landskap: En studie av unge voksnes minner i møte med barndommens nærnatur
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne studien undersøker vi hvilke minner som kommer til syne når unge voksne møter barndommens nærnatur igjen, og hvordan kan vi forstå disse minnene. Arbeidet tar utgangspunkt i en kulturell fenomenologisk forståelse. ... -
Dans og kroppsøvingsfaget
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelforfatterens anliggende er å synliggjøre utfordringer knyttet til dans som aktivitet i faglærerstudiet i kroppsøving og idrettsfag, I den nasjonale læreplanen er dans et sentralt område i kroppsøvingsfaget, men ... -
Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bålet har en sentral plass i norsk friluftsliv, og bålet inngår ofte når friluftsliv står på timeplanen i norske skoler. Hvordan det arbeides med bål, hvorfor og hva bålet faglig skal bidra med, er det mindre kunnskap om. ... -
"Det er lett å se hvem av dere som har god innsats". Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Bakgrunn: Vurdering av elevers innsats i kroppsøving har aktualitet både faglig og politisk. Det finnes likevel relativt lite forskningskunnskap om hvordan innsats gjøres i praksis. Noen studier indikerer imidlertid at ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article is about physical education teacher students and how they experienced participating in a student-led flashmob dance project. The research examines connections between the flashmob project and the teacher ... -
Forholdet mellom elevers motivasjon for kroppsøvingsfaget, motivasjonsklima og tilhørighet i kroppsøvingstimene, og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Studiens hensikt var å undersøke forholdet mellom elevers tilhørighet i kroppsøvingstimene, deres opplevelse av motivasjonsklimaet i faget og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang, samt ... -
Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole: en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen presenterer en kunnskapsoversikt basert pa° en systematisk gjennomgang av empiriske studier om friluftsliv i norsk skole der elevers opplevelser eller stemmer kommer til uttrykk. En slik oversikt er ikke tidligere ... -
Kunstnerisk vilje i spennet mellom resonans og dissonans : Ledelse i danseimprovisasjon som scenekunstpraksis
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen handler om hvordan det å jobbe med danseimprovisasjon som scenekunst gjøres. Kunstnerisk vilje er et sentralt omdreiningspunkt for artikkelen. Med utgangspunkt i en forestilling fra 2009 undersøker jeg ... -
Praksisopplæring i kroppsøvingslærar- og idrettsutdanningar: 3 utfordringar for framtidig fagutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Praksis er ein viktig del av yrkesretta utdanningar. Trass i dette har det vore lite forsking på praksis i kroppsøvingslærarutdanninga og andre idrettsvitskaplege utdanningar. I denne artikkelen oppsummerer vi resultat og ... -
Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article asks whether experience of vulnerability can be given relevance in relation to professional ethical competence in teacher education: Can we obtain credible knowledge about the importance of teacher educator’s ...