Dans og kroppsøvingsfaget
Journal article, Peer reviewed
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler / Articles [2235]
Original version
Journal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1, 61-74 10.23865/jased.v1.576Abstract
Artikkelforfatterens anliggende er å synliggjøre utfordringer knyttet til dans som aktivitet i faglærerstudiet i kroppsøving og idrettsfag, I den nasjonale læreplanen er dans et sentralt område i kroppsøvingsfaget, men forskning viser at dans har en svak posisjon i praksisfeltet. Dette byr på utfordringer når det gjelder dans i kroppsøvingslærerutdannelser. Prosjektet er begrunnet i forfatterens erfaring som lærerutdanner med dans som fagområde, og artikkelen får fram hvordan krav knyttet til dans i læreplanen Kunnskapsløftet og Forskrift om rammeplan for treårige faglærerutdannelser i praktiske og estetiske fag, byr på utfordringer for både lærerutdannere og studenter. Artikkelforfatteren hevder at det er en hovedutfordring at mange kroppsøvingslærerstudenter ikke identifiserer dans som kroppsøvingsaktivitet. Dette henger igjen sammen med at de har liten erfaring med dans som kroppsøvingsaktivitet fra egen skolegang, hvilket peker på en annen stor utfordring, nemlig at mange kroppsøvingslærere underviser svært lite dans, og at de dermed ikke underviser i henhold til den nasjonale læreplanen. Artikkelens hensikt er å identifisere og beskrive utfordringer dans som aktivitet byr på i lærerutdannelsen, for lærerutdannere og for studenter.