• Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole 

      Abelsen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Bålet har en sentral plass i norsk friluftsliv, og bålet inngår ofte når friluftsliv står på timeplanen i norske skoler. Hvordan det arbeides med bål, hvorfor og hva bålet faglig skal bidra med, er det mindre kunnskap om. ...
    • Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole: en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014 

      Abelsen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen presenterer en kunnskapsoversikt basert pa° en systematisk gjennomgang av empiriske studier om friluftsliv i norsk skole der elevers opplevelser eller stemmer kommer til uttrykk. En slik oversikt er ikke tidligere ...
    • The Jacket: Making sustainable clothing choices in outdoor education 

      Beames, Simon; Høyem, Jannicke; van Kraalingen, Imre; Eriksen, Jørgen Weidemann; Vold, Thomas; Abelsen, Kristian; Rosenberg, Axel; Augestad, Trond (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Amidst a vast jungle of products, brands, materials, labels, and systems of global trade and production, it has become increasingly challenging to make consumption choices that may be considered “sustainable”. This inquiry ...
    • Vurdering i kroppsøving for livslang friluftslivsglede 

      Abelsen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik; Mandelid, Mathias Brekke (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Friluftsliv og vurdering i kroppsøving står fram som utfordrande å innfri etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2006 sine intensjonar. Denne studien undersøker korleis fem lærarar beskriv vurderingsarbeid etter å ha gjennomført ...