dc.contributor.author | Gabrielsen, Egil | |
dc.contributor.author | By, Inger-Åshild | |
dc.contributor.author | Randen, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2012-10-23T10:24:06Z | |
dc.date.available | 2012-10-23T10:24:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | UNIPED (Tromsø). 2012, 35(1), 5-21 | no_NO |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/171004 | |
dc.description.abstract | Det anvendes i dag to ulike prinsipper for klagesensur i høyere utdanning i Norge. Den fortsatt mest brukte, er den gamle klageordningen som følger forvaltningsloven (fvl)) med de begrensninger som følger av universitets- og høgskoleloven, og hvor alle dokumenter i saken skal sendes til klagesensorene. Den nye klageordningen som har sitt utgangspunkt i universitets- og høgskoleloven (uhl), kalles gjerne for blindsensur fordi klagesensorene oftest bare får det påklagde oppgavesvaret til vurdering. I denne artikkelen skal vi se nærmere på lovgrunnlaget for de to nevnte ordningene, før vi presenterer resultatene fra klagesensuren i en periode på fem semester fra 40 universiteter og høgskoler. Vi skal også vise at informasjon om og prosedyrer for klagesensur varierer en god del mellom lærestedene. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitets- og høgskolerådet | no_NO |
dc.title | Klagesensurordningene - hvordan fungerer de? | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 5-21 | no_NO |
dc.source.volume | 35 | no_NO |
dc.source.journal | UNIPED (Tromsø) | no_NO |
dc.source.issue | 1 | no_NO |