dc.description.abstract | Gjennom 6 dybdeintervju med to trenere og 4 utøvere har denne undersøkelsen hatt som
mål å belyse T-U relasjonen innen hoppdisiplinene i friidrett med tanke på å øke
forståelsen for samhandlingen i ferdighetsutviklingen mellom trener og utøver.
Resultater tyder på at begge relasjonene i undersøkelsen bygges og utvikles gjennom
tilfredsstillelse av grunnleggende motivasjonsbehov, som gjensidig respekt, omsorg,
tillit, trygghet og personlig nærhet. Trenernes og utøvernes uttrykte oppfatninger av
hverandre tyder på at det er nære bånd på det menneskelige plan. Resultatene i
intervjuundersøkelsen viser at trenerne har et helhetssyn på utøverne både i forbindelse
med treningen og i deres liv i hverdagen. Dette er betydningsfullt for å tilfredsstille
utøvernes naturlige hverdagslige behov.
Data fra undersøkelsen understreker at trenerne er svært betydningsfulle i motgang og
skadeperioder. Utøverne opplever et sterkt behov for omsorg, støtte, tillit og tåmodighet
når de opplever motgang. Trenernes viktigste oppgave er å styrke og bygge opp
utøvernes selvtillit, selvbilde og å tro på egne ferdigheter i vanskelige perioder.
Resultatene tyder videre på at tilrettelegging av individualiserte treningsplaner for
utøverne i disse periodene, er svært avgjørende.
Samtlige utøvere og trenere mener at treningsmiljøet og et positivt sosialt gruppeklima
er av stor betydning for ferdighetsutviklingen og for å opprettholde utøvernes
motivasjon. Treneren sine holdninger og væremåte setter i stor grad standarden for
treningens utbytte, og er viktig for å skape et positivt motivasjonsklima i gruppen. Data
viser forøvrig at gruppekohesjonen i utøvergruppen er svært avgjørende for
treningskvaliteten med tanke på å skape god prestasjonsutvikling.
Resultatene fra undersøkelsen peker på at samtlige utøvere i større eller mindre grad er
delaktige og selvstendige i treningsprosessen. Trenerne anvender hovedsakelig en
demokratisk treningsledelse. I treningshverdagen benytter trenerne situasjonsbestemt
treningsledelse, tilpasset ulike utøveres modningsnivå, prestasjonsnivå og behov.
Bakgrunnsvariabler som idrettsutdannelse, utøvererfaringer, trenerkarriere og
personlighetsforskjeller er med å form trenernes adferd og trenerstil på ulikt vis.
Undersøkelsen viser at det er en gjensidig, åpen og samhandlende kommunikasjon
mellom trenere og utøvere der begge parter er aktive og ansvarlige i
kommunikasjonsprosessene i treningshverdagen og i konkurransesituasjoner.
Kommunikasjonen varierer med tanke på tilfredsstillelse av ulike behov både hos
trenere og utøvere, og fremstår som en svært avgjørende suksessfaktor i prestasjons, -
og relasjonsutviklingen.
Data fra intervjuundersøkelsen tyder også på at begge T-U relasjonene har et
oppgavefokusert motivasjonsmiljø. Utøverne er hovedsakelig oppgaveorienterte, men
også en viss grad prestasjonsorienterte. Undersøkelsen understreker at samtlige utøvere
i større eller mindre grad er selvstendige, reflekterte og svært bevisste i sine individuelle
løsninger av teknikkoppgaver på trening. Feedbackprosessene skjer kontinuerlig i
treningshverdagen som en del av den spesifikke ferdighetsutviklingen i hoppdisiplinene.
Resultatene kan tyde på at begge trenerne jobber aktivt med å utvikle utøvernes indre
feedbackfølelse. Begge trenerne er dessuten opptatt av å bruke eksplisitte
læringsstrategier. I tillegg benytter den ene treneren mye implisitte læringsstrategier i
sin veiledningsvirksomhet. | en_US |