dc.contributor.author | Ravlo, Julie | |
dc.date.accessioned | 2011-07-06T10:07:24Z | |
dc.date.available | 2011-07-06T10:07:24Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier | Seksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studies | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/171556 | |
dc.description | Masteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2011. | en_US |
dc.description.abstract | Studien ønsker å undersøke hvilke faktorer som kan ha forårsaket sviktende
måloppnåelse i prosessen med merkebygging av Norges Fotballforbunds (NFF)
seriesystem, ”Toppserien”. For å kunne besvare dette tar studien utgangspunkt i
merkebyggingsteori og interessentteori. Studien fokuserer på merkebygging i idrett og
faktorer som kan være avgjørende for å bygge sterke merker. For å belyse temaet
utvikles et teoretisk rammeverk for merkebygging i idrett (side 44), hvor modellen
argumenterer for å balansere det klassiske merkebyggingsperspektivet, som fokuserer
på merkeelementer og markedsføringsverktøy, med det organisatoriske perspektivet
som ivaretar organisasjonselementene. Sik vil intern og ekstern merkebygging
vektlegges også på idrettsfeltet. Modellen kan benyttes som merkebyggingsverktøy for
idrettsorganisasjoner som ønsker å styrke merker som en del av sin verdiskapning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | merkevarebygging | |
dc.subject | toppidrett | |
dc.subject | fotball | |
dc.subject | kvinner | |
dc.subject | teorier | |
dc.title | Merkebygging i norsk toppfotball: hvordan opparbeide en merkevare i idrett med Norges fotballforbunds seriesystem, "Toppserien" , som utgangspunkt? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |