Korrelater for fysisk aktivitet blant voksne med ulik utdanningsbakgrunn: en delstudie av prosjektet "Kartlegging aktivitet Norge (Kan1)"
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171574Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Sosial ulikhet med hensyn på hvem som er fysisk aktive anses som en viktig
medvirkende årsaksforklaring til de sosiale helseforskjellene i Norge. Å øke
kunnskapen om korrelaters betydning for fysisk aktivitet i ulike utdanningsgrupper er
avgjørende for å kunne utforme gode intervensjoner skreddersydd disse gruppene. Få
studier gjennomført på utdannings moderasjonseffekt på korrelater for fysisk aktivitet,
ingen med objektivt målt aktivitetsnivå. Lite eller ingenting er gjort på dette feltet i
Norge. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven var å kartlegge hvor stor del av den
voksne, norske befolkningen i ulike utdanningsgrupper som tilfredsstilte anbefalingene
om min. 30 minutter moderat intensiv aktivitet daglig, samt å undersøke variasjoner i
betydningen av ulike korrelater med hensyn på å nå disse anbefalingene. Metode: Kan1
var en nasjonal kartleggingsundersøkelse på fysisk aktivitet og fysisk form i et
landsrepresentativt utvalg av voksne og eldre i Norge. Totalt deltok 3464 personer
mellom 20 og 85 år, dette tilsvarte en deltakerandel på 32 %. Fysisk aktivitet ble
objektivt registrert ved hjelp av ActiGraph akselerometer, og deltakerne ble klassifisert
til å tilfredsstille/ikke tilfredsstille de norske anbefalingene for fysisk aktivitet.
Utdanningsnivå og korrelater for fysisk aktivitet ble kartlagt ved hjelp av spørreskjema.
Resultater: Samlet tilfredsstilte 20 % av deltakerne anbefalingene for fysisk aktivitet.
Det var signifikant sammenheng mellom utdanning og det å tilfredsstille anbefalingene.
I gruppen med grunnskole tilfredsstilte 16 % anbefalingene, mens i gruppen med fire år
eller mer høyere utdanning var denne andelen 25 %. Samtlige av de utvalgte korrelatene
hadde positiv sammenheng med å tilfredsstille anbefalingene for fysisk aktivitet, og
settet sin helhet var egnet til å predikere fysisk aktivitet i totalutvalget. De personlige
korrelatene opplevd kontroll og identitet hadde størst betydning med hensyn på å
tilfredsstille anbefalingene for fysisk aktivitet på tvers av utdanningsgruppene.
Konklusjon: En lav andel av deltakerne tilfredsstilte de gjeldende anbefalingene for
fysisk aktivitet, og jo lavere utdanning en hadde jo lavere var sannsynligheten for å nå
disse anbefalingene. Betydningen av korrelater for fysisk aktivitet varierte også ved
utdanningsnivå. Det er behov for ytterligere forskning for å kunne iverksette gode tiltak
som er skreddersydd ulike utdanningsgrupper.
Beskrivelse
Masteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2010.