Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHammersland, Torunn
dc.date.accessioned2011-09-27T07:42:33Z
dc.date.available2011-09-27T07:42:33Z
dc.date.issued2011
dc.identifierSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171655
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2011en_US
dc.description.abstractDet primære problemområdet for den følgende studien er mental trening av oppmerksomhet hos militært personell. Bakgrunnen for valget av område baserte seg på et ønske om å undersøke oppmerksomhet som enkeltpersonsferdighet, i et militært perspektiv. De presenterte problemstillingene bygger på dette, og har til hensikt å undersøke hvorvidt mental trening av oppmerksomhet bør ha en sentral plass i opptrening av militært personell. Studien ønsker å undersøke følgende problemstillinger: 1. Har 13 dager med mental trening av oppmerksomhet en effekt på grad av oppmerksomt nærvær? 2. Har grad av oppmerksomt nærvær en effekt på grad av angst i forbindelse med fallskjermhopp? Oppgaven bygger på en randomisert kontrollert studie av 27 kadetter ved Krigsskolen Linderud. Studien ble gjennomført i sammenheng med Krigsskolens mestringskurs, hvor fallskjermhopp er avsluttende aktivitet. Selve intervensjonen baserte seg primært på egenstyrt mental trening av oppmerksomhet, med innledende undervisning holdt av instruktør. Funn problemstilling 1: Intervensjonsgruppen og kontrollgruppen var ikke signifikant forskjellige i grad av oppmerksomt nærvær etter intervensjonen. En av fem faktorer, som utgjør oppmerksomt nærvær, viste signifikant utvikling hos intervensjonsgruppen etter utført intervensjon. To av fem faktorer viste signifikant nedgang hos kontrollgruppen. På generell basis ble det funnet større tendens til utvikling i grad av oppmerksomt nærvær hos intervensjonsgruppen sett opp i mot kontrollgruppen, uten at det kan konkluderes med at 13 dager med mental trening av oppmerksomt nærvær medfører signifikant økt oppmerksomt nærvær. Funn må ses i lys av antall deltagere og den faktiske trening som er utført. Funn problemstilling 2: Da det, hos intervensjonsgruppen, ble funnet tendenser til utvikling av oppmerksomt nærvær, var det av interesse å undersøke nærmere hvorvidt dette samsvarte med grad av angst. Intervensjonsgruppen og kontrollgruppen viste seg kun å være signifikant forskjellige på en variabel ved ett tidspunkt, somatisk angst, t2. På bakgrunn av dette konkluderes det i dette tilfellet, med at 13 dager med mental trening av oppmerksomhet ikke har en signifikant effekt på grad av angst. På bakgrunn av data hentet fra hele utvalget, ble korrelasjonsanalyser på oppmerksomt nærvær og grad av angst utført. Signifikante korrelasjoner ble funnet ved fire tilfeller. Tre av de fem faktorene som utgjør oppmerksomt nærvær viste signifikant korrelasjon med grad av kognitiv angst og selvtillit. Alle signifikante funn var i forventet retning. Til tross for dette, var resultatene ikke konsekvente over tid, hvilket medførte en konklusjon om behov for ytterligere forskning på kortvarige intervensjoners effekt på grad av angst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectmental treningen_US
dc.subjectangsten_US
dc.subjectmestringen_US
dc.subjectmilitæreen_US
dc.subjectfallskjermhoppingen_US
dc.titleMental trening av oppmerksomhet: en kvantitativ studie av oppmerksomhetstrening sin effekt på angst hos militært personellen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel