Mye aktivitet og lite tavle: en kritisk diskursanalyse av informasjonsmateriellet til videregående skoler med utdanningsprogram idrettsfag.
Abstract
Tema for dette masterprosjektet er studieforberedende utdanningsprogram idrettsfag i
den norske videregående skole. Fokuset har vært rettet mot hvordan ulike skoler med
studieforberedende utdanningsprogram idrettsfag informerer om sitt idrettsfaglige
tilbud. Jeg har i masterprosjektet belyst følgende problemstillinger:
a) Hvordan profilerer lokale videregående skoler utdanningsprogram idrettsfag i sitt
informasjonsmateriell?
b) Hva slags idrettsfaglige tilbud er det skolene informerer om til omverden?
c) Hvordan reflekteres Kunnskapsløftet som utdanningsreform og ikke bare som
læreplanreform i skolenes informasjonsmateriell om utdanningsprogram idrettsfag?
Undersøkelsen i denne masteroppgaven legger til grunn et sosialkonstruktivistisk syn på
kunnskap, der Faircloughs (2008) kritiske diskursanalyse har fungert som analytisk
rammeverk. Kunnskap om utdanningsprogrammet idrettfags oppstart og utvikling,
norsk utdanningspolitikk og Kunnskapsløftet (2006) som utdannings- og
læreplanreform, utgjør sammen med teori om diskurser og kritisk diskursanalyse
oppgavens teoretiske rammeverk. Utvalget av skoler til undersøkelsen ble gjort på
grunnlag av hva som var mest hensiktsmessig (Patton, 1990) med tanke på å skulle
belyse oppgavens problemstillinger. Datamaterialet består av informasjonsmateriell om
utdanningsprogram idrettsfag fra 21 skoler fordelt på 13 fylker. Datamaterialet er hentet
fra skolenes internettsider, og er derfor offentlige dokumenter som er lett tilgjengelig for
alle som besøker skolenes internettsider.
Diskursene i skolenes informasjonsmateriell viser gjennomgående at skolene er opptatt
av å profilere sitt idrettsfaglige tilbud som unikt og det beste alternativet for potensielle
søkere. Ulike ”toppidrettsdiskurser” dominerer skolenes profilering, men også flott
natur, moderne idrettsfasiliteter, flinke lærere, det gode sosiale miljøet og kjente
samarbeidspartnere fremheves av skolene. Skolenes profilering av utdanningsprogram
idrettsfag bærer preg av at det er konkurranse om nye potensielle idrettsinteresserte
søkere, både mellom de fylkeskommunale skolene og mellom de fylkeskommunale skolene og de private ”toppidrettsskolene”, som Wang Toppidrett og Norges
Toppidrettsgymnas (NTG).
Skolene informerer gjennomgående om at utdanningsprogram idrettsfag er et tilbud til
”deg som er idrettsinteressert”. ”Til deg som er idrettsinteressert” – diskursen er derfor
en dominerende diskurs i skolenes informasjonsmateriell. Informasjon om skolenes
idretts- og aktivitetstilbud dominerer informasjonsmateriellet, mens informasjon om den
teoretiske delen av idrettsfag så godt som ikke fremheves. Skolene ”selger”
utdanningsprogram idrettsfag som et aktivitetstilbud, ikke et teoretisk tilbud som fører
fram til generell studiekompetanse.
Kunnskapsløftet som læreplanreform reflekteres i skolenes informasjonsmateriell først
og fremst gjennom et stort fokus på de nye valgfrie programfagene (toppidrett,
breddeidrett, friluftsliv og lederutvikling). Disse valgfrie fagene, og da spesielt
programfag toppidrett, er de programfagene på idrettsfag skolene bruker klart mest plass
til å informere om på sine internettsider. Som utdanningsreform reflekteres
Kunnskapsløftet i skolenes informasjon gjennom et fokus på tilpasset og individuell
opplæring. Skolene informerer om at de på ulike måter tilpasser opplæringen sin etter
elevenes individuelle behov. Det er imidlertid viktig å poengtere at den individuelle
tilpasningen oftest synes å være tenkt i en relativt begrenset idrettslig sammenheng og
ikke i en teoretisk eller bredt anlagt studiekvalifiserende sammenheng. Slik viser mine
analyser av skolenes informasjonsmateriell at det i liten grad reflekteres at
utdanningsprogrammet idrettsfag er ett av tre studieforberedende
utdanningsprogrammer i Kunnskapsløftet.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2011