En longitudinell studie av krigsskolekadetters hardiness og prestasjonsmotivasjon: kadettutviklingsstudien 2007-2011
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171727Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne studien var å undersøke krigsskolekadetters utvikling i hardiness og målorientering, og om det var noen sammenheng mellom disse to konseptene. Bakgrunn for målet var utvikling av faget fysisk fostring, og hvordan faget kunne tenkes å bidra til en helhetlig utvikling av kadetten. Fokuset var individuelle variasjoner av de to psykologiske faktorene og samvariasjonen mellom disse. Studien er longitudinell og prospektiv med to kohorter, over fire måletidspunkter i perioden høsten 2007 til våren 2011. Målgruppen var kadetter ved Sjøkrigsskolen, Krigsskolen og Luftkrigsskolen (N = 103, 16 % kvinner, 84% menn, alder M = 23 år). Kadettene skåret gjennomsnittlig høyt på hardiness skalaen. Analysene viste ingen signifikant endring i hardiness fra kadettene startet til de sluttet på skolen, men fant derimot signifikante endringer mellom flere av måletidspunktene. Hardiness gikk signifikant ned første året, var stabil gjennom år to, for deretter å stige det siste året. Kadettene hadde høy gjennomsnittsskår i oppgaveorientering, og skåret midt på skalaen for egoorientering. Analysene fant ingen signifikant endring i oppgave- eller egoorientering i løpet av de tre årene på skole. Det ble ikke funnet signifikante forskjeller mellom de tre krigsskolene, og heller ingen signifikante forskjeller mellom kvinner og menn. Frafallsanalyser fant at hardiness T1 predikerte drop-out. Første måling av oppgaveorientering T2 predikerte også drop-out. Som forventet ble det funnet signifikant korrelasjon mellom hardiness og oppgaveorientering ved flere måletidspunkter. Regresjonsanalyse viste at oppgaveorientering predikerte en liten, men unik varians i hardiness. Studiens funn bidrar til kunnskap om hvordan kadetters målorientering og hardiness påvirkes som følge av tre år på krigsskole. Den signifikante sammenhengen mellom hardiness og oppgaveorientering bidrar til kunnskap om psykologisk robusthets- og motivasjonsfaktorer. Funnene kan generaliseres til andre kadetter, mens det anbefales å utvise nøkternhet ved generalisering av regresjonsfunnene. Implikasjoner og forslag til fremtidig forskning presenteres i slutten av oppgaven. Nøkkelord: Hardiness, Prestasjonsmotivasjon, Achievement Goal Theory, Forsvaret, fysisk fostring, longitudinell.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2012