Breddefotballens ledere: en kvalitativ analyse av daglig leder-rollen i to norske breddeklubber
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171730Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er et resultat av jeg i mange år har jobbet og hatt frivillige verv i
breddefotballklubber. Gjennom mine verv har jeg samarbeidet med forskjellige daglig
ledere og jeg på nært hold fått en forståelse for hvilke muligheter og utfordringer som
finnes en slik stilling. Med det som bakgrunn så var formålet når oppgaven startet å
kartlegge daglig leder-rollen i norske breddefotballklubber. Jeg har benyttet meg av
Adizes (1995) sin rolleteori i kartleggingen av de ulike arbeidsoppgavene og
funksjonene daglig leder kan fylle. Videre har jeg supplert med Tsui (1984) sin teori om
ledelseseffektivitet for å ivareta kontekstuelle krefter som påvirker rollen til daglig
leder. Disse to teoriene sammen med institusjonelle logikker har bidratt til å
komplimentere den teoretiske tilnærmingen.
Oppgaven er gjennomført som en kvalitativ casestudie, der datainnsamlingen besto i å
intervjue daglige ledere, representanter fra styret, representanter fra frivilligheten og en
klubbutvikler fra fotballkretsen i to ulike klubber.
Oppgaven tar utgangspunkt i to klubber som har ulik struktur på hvordan daglig lederstillingen
fungerer. Det er min oppfattning at dette er de to mest vanlige strukturene
blant daglige ledere i breddefotballen. I den ene klubben er daglig leder ansatt i en 100
% administrativ stilling, mens den andre klubben så er klubbens A-lagstrener også
ansatt som daglig leder.
Funnene i oppgaven min viser at klubbene i stor grad vektlegger at daglig leder skal
kjenne klubben i forkant av ansettelsen. Ellers er det forskjeller mellom hvordan de to
klubbene benytter seg av sin daglige leder. Rollen er preget av frihet for begge klubber
der daglig leder selv i stor grad påvirker innholdet i arbeidet sitt, men rollen bærer også
preg av å bli formet av tilfeldigheter.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2011