Egentrening vs. lærerstyrt undervisning: en kvantitativ undersøkelse av elevers motivasjon i kroppsøvingsfaget - sett i lys av selvbestemmelsesteorien
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171780Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgavens problemområde er knyttet til motivasjonsregulerende prosesser blant elever i lærerstyrt undervisning og egentrening, og er sett i lys av selvbestemmelsesteorien. Selvbestemmelsesteorien handler om personlig utvikling innenfor menneskelig motivasjon, og er opptatt av at psykologiske behov er grunnlaget i motivasjonen bak valgene personen gjør. Målet med SDT er å beskrive og forklare faktorer som skal fremme og oppnå indre motivasjon, som viser til at en person deltar i aktiviteter for interessen og egenverdien sin skyld uten tvang eller ytre påvirkninger. Det er derfor interessant å undersøke i hvilken grad dette er tilstede i begge undervisningssituasjoner (lærerstyrt undervisning og egentrening). Problemstillingen er: Egentrening vs. Lærerstyrt undervisning: Hvordan påvirkes elevenes motivasjon? I undersøkelsen er det benyttet spørreskjemaer og studien er basert på en hypotetisk-deduktiv tilnærmingsmåte der det er innhentet målbare data til bruken av statistiske beregninger. Med utgangspunkt i besvarelsene, har 313 respondenter gjort rede for deres motivasjonsregulering i lærerstyrt undervisning og egentrening. Respondentene er valgt ut av kontaktpersoner, ut fra et ikke tilfeldig valgt skoleutvalg. Skoleutvalget består av tre videregående skoler og fire studiespesialiseringsklasser fra hver av disse skolene. Gjennom analysene kommer det frem at elevene totalt sett indikerer høyere selvbestemmelse, indre motivasjon og identifikasjonsregulering i egentrening sammenlignet med lærerstyrt undervisning, og høyere ytre motivasjon og amotivasjon i lærerstyrt undervisning sammenlignet med egentrening, også i forhold til alle uavhengige variabler (kjønn, skole, klassetrinn, aktivitetsnivå og lærer). Videre viser variansanalyser at de uavhengige variablene kjønn, lærer og aktivitetsnivå, har en signifikant effekt på variansen i SDI i lærerstyrt undervisning, egentrening og deltaverdi, som avhengige variabler. Funn i studiet vil kunne bidra til økt forståelse og kunnskap om egentrening i skolen blant kroppsøvingslærere, og kan på den måten være med på å utvikle kroppsøvingsfaget.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2012