Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBiseth-Michelsen, Aleksander Bystrøm
dc.date.accessioned2013-11-19T11:37:35Z
dc.date.available2013-11-19T11:37:35Z
dc.date.issued2013
dc.identifierSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171812
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013no_NO
dc.description.abstractSkiteknikk er et meget komplekst tema innen alpint, og er essensiell når man snakker om prestasjoner innen alpinidretten. Idretten har en lang historie, men utstyret vi bruker i dag er relativt nytt. Det foreligger en del forskning innen alpin skiteknikk, og da spesielt innen svingteknikk og hvordan man kan manipulere en ski med innsving. Reid (2010) beskriver tyngdepunktets bane, her har også Moger (2007) skrevet an masteravhandling. Tjørhom (2007) beskriver tyngdepunktets fram/bak dynamikk. Ron LeMaster har skrevet flere bøker om alpin teknikk (Skiers Edge, 1999 og Ultimate Skiing, 2010). I Denne oppgaven skal vi se nærmere på læring av skiteknikk, og valgt ”pumping” (muskulært arbeid) for å øke den kinetiske energien i alpint (SL) som teknisk ferdighet. I studien vil det bli gjennomført et prosjekt hvor vi skal måle læringseffekten av blocked og randomisert treningsregime, gjennom trening på pumping i flatt terreng. Det foreligger en del litteratur som omhandler innlæring av en motorisk ferdighet gjennom forskjellige treningsregimer. Vi har tatt utgangspunkt i blocked og randomisert treningsregime som blir ansett som to ytterpunkter ved motorisk læring (Williams & Hodges, 2004), og er flere ganger benyttet som grunnlag for å se på læringseffekt ved trening på en spesifikk ferdighet. Blant annet av Shea & Morgan (1979) i deres studie av læringseffekt gjennom blocked og randomisert treningsregime.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectalpine grenerno_NO
dc.subjectslalåmno_NO
dc.subjecttreningno_NO
dc.subjectteknikkno_NO
dc.subjectlæringno_NO
dc.titleLæringseffekt av to forskjellige treningsregimer i alpint: Ser på forskjeller i læringseffekt av blocked og randomisert treningsregime gjennom innlæring av pumping i slalåmno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel