Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Espen
dc.date.accessioned2013-09-10T11:22:15Z
dc.date.available2013-09-10T11:22:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifierSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studies
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171832
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013no_NO
dc.description.abstractStudien undersøker hvordan arbeidsmetodikken i sportslig avdeling i Tromsø IL og Viking FK understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Studien fokuserer på hvordan arbeidsmetodikken i daglige prosesser i sportslig avdeling er og kartlegger hvordan de to klubbene planlegger, gjennomfører og evaluerer utviklings – og læringsprosesser. For å belyse temaet utvikles et teoretisk rammeverk bestående av erfaringsbasert læring – utnyttelse av små intelligente feil (Sitkin, 1992), påpasselighet (Weick & Sutcliffe, 2001) og prestasjonskultur. Påpasselighetsteorien forklarer hvorfor enkelte organisasjoner evner å gjenskape suksess. Slike organisasjoner innehar en kultur for kritiske evalueringer, og evner oppdage små feil og avvik som viker fra forventet resultat. Erfaringsbasert læring hevder at organisasjoner må innse at små suksesser inneholder feil. Ved å inneha ha en slik holdning, samt evne å lære av feilene underveis vil øke muligheten for vedvarende suksess. Det teoretiske rammeverket benyttes i studiens empiriske bidrag. Empirien tar utgangspunkt i en kvalitativ casestudie med 12 intervju, seks fra hver klubb, hvor personer i de respektive klubbene er intervjuobjekt. Samtlige har hatt tilknytting til klubbene over en lengre periode. Ytterligere har det blitt gjennomført to uformelle samtaler over telefon, med et mål om å anskaffe en bedre helhetsforståelse. Studien identifiserte en arbeidsmetodikk som kan forstås som generell innenfor norske toppfotballklubber. Likevel viser studien at Tromsø IL i større grad enn Viking FK har en arbeidsmetodikk som understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Tromsø IL har en trenings – og prestasjonskultur som er godt implementert i klubben. Videre handler de mer påpasselig og evner de å tilrettelegge for pålitelig erfaringsbasert læring.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfotballno_NO
dc.subjectprestasjonerno_NO
dc.subjectutviklingno_NO
dc.subjectlæringno_NO
dc.subjecttoppidrettno_NO
dc.subjectklubberno_NO
dc.titleSystematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesserno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel