dc.description.abstract | Studien undersøker hvordan arbeidsmetodikken i sportslig avdeling i Tromsø IL og
Viking FK understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Studien fokuserer på hvordan
arbeidsmetodikken i daglige prosesser i sportslig avdeling er og kartlegger hvordan de
to klubbene planlegger, gjennomfører og evaluerer utviklings – og læringsprosesser. For
å belyse temaet utvikles et teoretisk rammeverk bestående av erfaringsbasert læring –
utnyttelse av små intelligente feil (Sitkin, 1992), påpasselighet (Weick & Sutcliffe,
2001) og prestasjonskultur. Påpasselighetsteorien forklarer hvorfor enkelte
organisasjoner evner å gjenskape suksess. Slike organisasjoner innehar en kultur for
kritiske evalueringer, og evner oppdage små feil og avvik som viker fra forventet
resultat. Erfaringsbasert læring hevder at organisasjoner må innse at små suksesser
inneholder feil. Ved å inneha ha en slik holdning, samt evne å lære av feilene underveis
vil øke muligheten for vedvarende suksess.
Det teoretiske rammeverket benyttes i studiens empiriske bidrag. Empirien tar
utgangspunkt i en kvalitativ casestudie med 12 intervju, seks fra hver klubb, hvor
personer i de respektive klubbene er intervjuobjekt. Samtlige har hatt tilknytting til
klubbene over en lengre periode. Ytterligere har det blitt gjennomført to uformelle
samtaler over telefon, med et mål om å anskaffe en bedre helhetsforståelse.
Studien identifiserte en arbeidsmetodikk som kan forstås som generell innenfor norske
toppfotballklubber. Likevel viser studien at Tromsø IL i større grad enn Viking FK har
en arbeidsmetodikk som understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Tromsø IL har
en trenings – og prestasjonskultur som er godt implementert i klubben. Videre handler
de mer påpasselig og evner de å tilrettelegge for pålitelig erfaringsbasert læring. | no_NO |