dc.description.abstract | Denne oppgaven retter søkelys mot elevers erfaringer etter undervisning med tema friluftsliv i
kroppsøvingsfaget. Formålet med oppgaven er å belyse hvilke pedagogiske hensyn som bør
ligge til grunn, dersom viktige mål med undervisningen er å fremme autonom motivasjon og
trivsel for elever i videregående skole. For å nå formålet var det et poeng å studere elevenes
erfaringer med både kontrollerte og mer autonome former for undervisning.
For å sikre et sammenligningsgrunnlag ble det derfor gjennomført et undervisningstiltak i en
skoleklasse, der det ble lagt spesiell vekt på elevmedvirkning og anledning til valg. Tiltaket
ble gjennomført høsten 2012.
De teoretiske perspektivene som er anvendt i denne oppgaven vil fremheve friluftsliv,
friluftslivets allsidighet, motiver og mulige kvaliteter. I tillegg vil friluftsliv som en del av
læreplanen i kroppsøvingsfaget presenteres. Som et grunnlag til å kunne vurdere hvilke
faktorer som kan lede til autonom motivasjon og trivsel, vil motivasjonsteorien Self-
Determination Theory (SDT: Deci & Ryan, 2002), med spesielt relevante underteorier også
være en del av teorigrunnlaget.
For å få innsyn i elevenes erfaringer er det anvendt kvalitative metode. Data stammer fra
intervjusamtaler fra et strategisk utvalg av elevene som deltok i undervisningstiltaket.
Intervjusamtalene er i tillegg understøttet av observasjonsdata og refleksjonsnotater fra alle
elevene som deltok i prosjektet.
Denne studien viser at friluftsliv i skolen kan initieres av kontrollerte former for ytre
motivasjon for elever. Studien indikerer at dette er et resultat av at undervisningen i mange
sammenhenger ikke har gitt anledning til valg og medbestemmelse. Studien indikerer derimot
at undervisning der elevene har større ”erfart frihet”, kan legge til rette for autonom
motivasjon, trivsel, initiativ, meningsfulle opplevelser og engasjement. | no_NO |