Mentale forberedelser til internasjonale mesterskap: hvordan forbereder elitetrenere i svømming utøverne sine mentalt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/216721Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven var å finne ut mer om hvordan trenere forbereder utøvere mentalt. Oppgavens problemstillingen er derfor:
Hvordan forbereder elitetrenere i svømming utøverne sine mentalt til internasjonale mesterskap?
Oppgaven tar utgangspunkt i teori om mestringstro (Bandura, 1997) og teori om utkommeforventning (Ursin & Eriksen, 2004). Dette tas videre med Feltz og kollegene (2008) beskrivelser av 13 ulike kategorier som kan utvikle eller vedlikeholde mestringstro.
Kvalitativ metode ble benyttet i denne oppgaven, med dybdeintervju som verktøy. Sju elitetrenere i svømming med minst en medalje i et internasjonalt mesterskap (EM/VM/OL) i perioden 2008-2012 ble intervjuet. Alle trenerne ble intervjuet i løpet av oktober og november 2013.
Studien viser at det er sammenheng mellom det litteraturen sier og det trenerne uttalte om mentale forberedelser. Samtidig var det forskjeller innen trenergruppen hvor noen beskrev at de benyttet seg av alle 13 kategoriene, mens andre benyttet seg av færre. I hvor stor grad trenerne benyttet av de kategoriene de beskrev varierte også. Trenerne kom også med interessante uttalelser som videre forskning bør sette fokus på, blant annet langsiktige mål og justering av mål. Dette danner til sammen et interessant bilde av hvordan det har blitt jobbet med våre beste svømmere i den nevnte perioden.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014.