dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg hvordan frikjøring som et moderne fenomen, har vokst frem til å
bli den aktivitet vi kjenner til i dag. Tidsperioden oppgaven tar for seg spenner fra
midten av 1800-tallet og fram til i dag, 2014.
Oppgaven bygger på en kvalitativ metode, og det er blitt benyttet kildegransking for å
se på hva som har skjedd med frikjøringen. Historiske hendelser vil bli presentert og
analysert i henhold til prinsipper om modernisering og sportifisering, og en
arbeidsforståelse av kommersialisering. For å få en bedre forståelse av fenomenet blir
det også belyst hvordan frikjøring kan sees i forhold til friluftsliv.
Frikjøring sin posisjon innenfor skiaktiviteter er noe som kan sees på som ganske unikt.
Både med tanke på antall utøvere/deltakere, rammene rundt aktiviteten, synet på
konkurranse og hva som er med på å drive utviklingen i aktiviteten videre. Oppgaven
belyser hvordan frikjøring har håndtert og reagert på forsøk på regulering av aktiviteten
i form av konkurranse og regler, forbund og kommersialisering.
Det er også viet et kapittel til å vise hvilken betydning media har hatt, og hvordan dette
har fått innpass som en godkjent kommersiell aktør.
Funnene som blir belyst i denne oppgaven viser at frikjøring som aktivitet er vanskelig
å regulere. Frikjøring og aktivitetens utøvere ønsker å bestemme hvordan utviklingen
skal være, men likevel er det blitt en aktivitet preget av kommersielle aktørers ønsker. | nb_NO |