Læreres helseforståelser i kroppsøvingsfaget: en diskursanalyse av et utvalg kroppsøvingslæreres forståelser i ungdomsskolen
Abstract
Oppgavens tema er helse og hvordan helse som begrep forstås av et utvalg
kroppsøvingslærere. Bakgrunnen for det valgte tema er at helse er et mye anvendt
begrep som er vanskelig å definere, samtidig som det synes «lett å forstå». Min undring
omhandlet hvordan jeg som lærer skulle undervise i et tema, som det ikke forelå noen
klar definisjon av. Jeg valgte dermed å undersøke læreres forståelse av helse i
kroppsøving.
Metodisk brukes kvalitative intervju av sju lærere i ungdomsskolen på seks forskjellige
ungdomsskoler fordelt på Nordland, Trøndelag, Oslo og Akershus. Med et
sosialkonstruktivistisk perspektiv som utgangspunkt, utførte jeg en diskursinspirert
analyse av lærernes uttrykksformer.
Hensikten med intervjuene var å identifisere læreres forståelser av helse i kroppsøving
og se hva deres forståelser av helse kunne si om helsebegrepet.
Jeg identifiserte seks temaer/diskurser i måten lærerne snakket om helse på: «det
handler om fysisk aktivitet», «spise riktig kosthold», «helse er noe mer», «helse handler
om valg», «kroppsform» og «det skal være artig». Helse blir først og fremst forbundet
med å ha en sunn fysisk kropp som fungerer i hverdagen. Helse er forstått som å spise
sunt og å være i fysisk aktivitet og dermed innebærer det at enhver tar helsemessige
valg. Kroppsform ses her på som en indikator for helse. Helse viser seg på en annen
side å handle om mer enn som så; det angår det psykiske og sosiale i mennesket og
trivsel vektlegges blant lærerne.
I lærernes uttrykk utpekte helse seg som et flyktig begrep som vanskelig lar seg definere
og avklare. I måten helse forklares på tas det for gitt at det som uttrykkes forstås. De
seks diskursene viser stor variasjon, og samtidig en uttrykt enighet om at det ikke finnes
én måte å undervise i temaet på. I lys av Hans-Georg Gadamer og Aaron Antonovskys
helseperspektiver får jeg fram at det i kroppsøving undervises på måter som styrker
helsen selv om det ikke uttrykkes eksplisitt.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014