Selvregulering til fotballspillere under aktivitet: en empirisk undersøkelse av hvordan ulik treneratferd og øvelser henger sammen med selvreguleringen til fotballspillere under trening
Abstract
En stor mengde med kvalitet og effektivt trening ser ut til å være avgjørende for å oppnå
ekspertise nivå i fotball. Selvregulering, evnen til å være proaktiv i sin egen utvikling, kan
være nøkkelen til å klare å utøve slik trening. Kunnskap om hvordan man i praksis kan
forbedre og påvirke fotballspilleres selvregulering kan øke kvaliteten i treningen, og dermed
sørge for en mer effektiv prestasjonsutvikling.
Formålet med denne oppgaven var å undersøke sammenhengenen treneratferd og ulike
fotballøvelser har på selvregulering til fotballspillere under aktivitet. For å finne ut dette
svarte åtte fotballspillere (M=22,3 og SD=7,3) på et spørreskjema etter hver øvelse under
ulike treninger i en måneds periode. Spørreskjemaet kartla scoren på Toering`s (2009)
selvreguleringsaspekter i fotball (planlegging, selvobservasjon, refleksjon og evaluering) og
opplevd fysisk og mental belastning. Dette ble sammenlignet med type treneratferd og
øvelser.
Resultatet fra oppgaven viser at under tekniske øvelser var det høyest score på planlegging og
selvobservasjon, mens det under intense spilløvelser var høyest score på evaluering og
refleksjon. Når det gjaldt sammenhengen med treneratferd og selvregulering tyder resultatene
på at hyppig bruk av stillhet kan resultere i en høy grad av selvregulering. De praktiske
implikasjonene av dette blir at som trener er det viktig å være bevisst på hvilken type øvelser
man velger og hvorfor. I tillegg bør man se og observere mer og la spillere finne løsninger
selv i stedet for si hva de skal gjøre. Fordi ved hyppig verbal atferd ser ut til å ha en
sammenheng med lav selvregulering.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014