Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTvervik, Hans Martin
dc.date.accessioned2014-09-26T09:37:53Z
dc.date.available2014-09-26T09:37:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221730
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014nb_NO
dc.description.abstractIntroduksjon: Mindfulness beskrives ofte som en mental prosess hvor individet dedikerer sin oppmerksomhet mot opplevelsen av øyeblikket her og nå (Kabat-Zinn, 2003; Bishop et al., 2004). Det siste tiåret har sett en økende interesse for mindfulness, både innen klinisk psykologi og idretts- og prestasjonspsykologi (Gardner & Moore, 2012). Med bakgrunn i antakelsen om at det ikke nødvendigvis eksisterer noen optimal form for prestasjonstilstand, og at kontrollerende mentale ferdigheter kan ha paradoksale effekter i forhold til prestasjon, representerer mindfulness en ny retning i prestasjonskontekster (Birrer, Röthlin, & Morgan, 2012; Gardner & Moore, 2012). Problemstilling: Mindfulnessrelaterte ferdigheter beskrives som relativt konkrete mentale ferdigheter med mulighet for innlæring og trening (Bishop et al., 2004; Baer, Smith, Hopkins, Krietemeyer, & Toney, 2006). Det eksisterer tilsynelatende lite kunnskap om i hvilken grad disse ferdighetene inngår i den mentale kapasiteten til høyt presterende individer, og hvordan disse ferdighetene oppleves og beskrives av individer tilknyttet høyprestasjonsgrupper. Hensikten med denne oppgaven er å belyse denne problemstillingen. Metode: 7 individer tilknyttet høyprestasjonsgrupper, herunder 5 tilknyttet Luftforsvarets flygeutdanning og to tilknyttet toppidrett, ble intervjuet og bedt om å fylle ut spørreskjemaet Five Factor Mindfulness Questionaire (FFMQ). Intervjuets hensikt var å avdekke erfaringer knyttet til prestasjonssituasjoner og hvordan disse individene beskrev anvendelsen av mindfulnessrelaterte ferdigheter. Intervjumaterialet ble analysert ut fra analysemodellen Interpretative Phenomenological Analysis og vurdert i forhold til resultatet av FFMQ. Resultat og diskusjon: Analysen antyder at informantene i utbredt grad anvender mindfulnessrelaterte ferdigheter i prestasjonssituasjoner, og at disse ferdighetene inngår i et komplekst samspill i sammenheng med situasjonskravene. Tilstedeværelse later til å være avgjørende for anvendelsen av mindfulnessrelaterte ferdigheter, og bevisst og oppmerksom adferd framstår som et ideelt resultat.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectoppmerksomhetstreningnb_NO
dc.subjectpsykologinb_NO
dc.subjectmental treningnb_NO
dc.subjectferdigheternb_NO
dc.titleMindfullness i høyprestasjonsgrupper: hvordan beskrives mindfullnessrelaterte ferdigheter av høyt presterende individer?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel