Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWang, Christoffer
dc.date.accessioned2014-09-26T09:42:33Z
dc.date.available2014-09-26T09:42:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221738
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014nb_NO
dc.description.abstractDenne tverrsnittstudien ser på flere faktorer knyttet til forbedring av ferdighet og evnen til å lære av andre, i mulige sammenhenger med prestasjon og utvikling hos spillere i norsk toppfotball. Mer spesifikt er det undersøkt om det er noen sammenheng mellom selvregulering av læring og prestasjonsnivå. Sammen med dette er det undersøkt om det er noen sammenheng mellom denne evnen og det å lære av andre. Det er antatt at det er forskjeller blant norske fotballspillere, når det gjelder evnen til selvregulering av læring og evnen til å lære av andre, og at disse forskjellene er et resultat av prestasjonsnivå (landslagserfaring) og alder. Videre er det antatt at det er en sammenheng mellom selvregulering av læring og evnen til å lære av andre. Deltakerne i denne studien var 154 mannlige elite fotballspillere. Dette var både Norske og internasjonale utøvere i alderen 14-40 år (M= 20,61, SD = 5,34) fra norsk Tippe og Adeccoliga. Variablene som målte forbedring av ferdighet var selvregulering av læring (SRL-scale), framgang og self-efficacy self regulation of learning, mens variablene som målte evnen til å lære av andre var observasjonslæring (FOLQ), og feedback (FOS). Gruppeforskjeller ble analysert av Pearson correlation, Kruskal Wallis og One-way ANOVA. Effektstørrelsen ble beregnet med Cohen's d. Resultatene fra denne studien viste oss at det var en sammenheng mellom forbedring av ferdighet og evnen til å lære av andre. Det viste seg at det var forskjeller blant spillernes evne til forbedring av ferdighet og evnen til å lære av andre. Prestasjonsnivå (landslagserfaring) og alder kan være faktorer som fører til forskjellen. Det viste seg også at det var statistisk signifikant sammenheng mellom selvregulering av læring og evnen til å lære av andre (feedback og observasjon av andre). Dette er interessante funn, som kan gi et grunnlag for videre forskning på området.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfotballnb_NO
dc.subjecttoppidrettnb_NO
dc.subjectselvreguleringnb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectprestasjonnb_NO
dc.titleSelvregulering av læring og prestasjon hos spillere i norsk toppfotball: en tverrsnittstudie av sammenhenger mellom selvregulering av læring, evnen til å lære av andre og prestasjon, hos spillere i norsk toppfotballnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel