• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges idrettshøgskole
  • Masteroppgaver / Master's theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges idrettshøgskole
  • Masteroppgaver / Master's theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktivering av sponsorater: hvordan kan TINE videreutvikle internaktivering av sponsorater som et strategisk virkemiddel mot sine ansatte

Grundstad, Morten
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Grundstad M 2015v.pdf (3.581Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2354014
Utgivelsesdato
2015-10-12
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver / Master's theses [897]
Sammendrag
Denne studiens hensikt er å gå i dybden og undersøke hvordan TINE bruker sine

sponsorater. I den forbindelse tar studien utgangspunkt i TINE og TINEs

sponsoravtaler, for å belyse hvordan TINE aktiverer sponsoravtalene sine. Studiens

formål er å kartlegge hvordan TINE aktiverer sine sponsorater, som legger grunnlaget

for anbefalingene til hvordan TINE kan videreutvikle internaktivering av sponsorater.

Studiens mål er å tilføre TINE forslag og innspill på hvordan de kan aktivere

sponsorater internt, basert på empiri og TINEs eksisterende tiltak. I denne studien blir

det utarbeidet en arbeidsmodell som basert på studiens anbefalinger viser effekt, tiltak

og mål og motiv ved internaktivering.

For å kunne presentere studiens bidrag, ble det gjennomført en casestudie av TINE. Det

er i alt gjennomført et kvalitativ dybdeintervju med sponsorsjefen i TINE,

diskursanalyse av TINEs to sponsorstrategidokumenter, kvantitativ spørreundersøkelse

på TINEs ansatte, samt en grundig kartlegging av nasjonal og internasjonal teori spesielt

med fokus på mål og motiver ved sponsing, for å kunne analysere og diskutere hvordan

TINE kan videreutvikle internaktivering av sponsorater. Av intervjuet blir TINEs

sponsorstrategier dokumentert, diskursanalysen bekrefter funn fra intervjuet, i tillegg til

utfyllende informasjon vedrørende TINEs sponsorater. Spørreundersøkelsen bidrar til

de ansattes syn på hvordan TINE aktiverer sponsoratene, samt utfordringer tilknyttet

dette. Det teoretiske bidraget forankrer studiens funn i teorien.

Studiens hovedfunn viser at TINE har fem områder eller effektmål, de arbeider ut fra:

merkeverdi, salg, relasjoner, ansattes engasjement og sosial valuta. Studien kommer

blant annet frem til at TINE jobber strategisk godt med sine sponsorater, hvor

sponsoravtalene blir nøye vurdert og utformet i forkant av inngåelse. Hovedfokuset til

TINE ved alle sponsoravtaler er aktiveringsmuligheter, og for TINE er det minst like

viktig å investere i aktiveringstiltak som i selve sponsoratet. Utover dette peker funnene

på at TINEs ansatte ønsker mer internaktivering av sponsorater, flere arrangementer

som kurs og foredrag, i tillegg til et større tilbud innen fysisk aktivitet og ernæring med

hovedvekt på aktivitetstilbud som er tilpasset alle og ikke bare de som allerede er fysisk

aktive og har et sunt kosthold.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit