Aktivering av sponsorater: hvordan kan TINE videreutvikle internaktivering av sponsorater som et strategisk virkemiddel mot sine ansatte
Abstract
Denne studiens hensikt er å gå i dybden og undersøke hvordan TINE bruker sine
sponsorater. I den forbindelse tar studien utgangspunkt i TINE og TINEs
sponsoravtaler, for å belyse hvordan TINE aktiverer sponsoravtalene sine. Studiens
formål er å kartlegge hvordan TINE aktiverer sine sponsorater, som legger grunnlaget
for anbefalingene til hvordan TINE kan videreutvikle internaktivering av sponsorater.
Studiens mål er å tilføre TINE forslag og innspill på hvordan de kan aktivere
sponsorater internt, basert på empiri og TINEs eksisterende tiltak. I denne studien blir
det utarbeidet en arbeidsmodell som basert på studiens anbefalinger viser effekt, tiltak
og mål og motiv ved internaktivering.
For å kunne presentere studiens bidrag, ble det gjennomført en casestudie av TINE. Det
er i alt gjennomført et kvalitativ dybdeintervju med sponsorsjefen i TINE,
diskursanalyse av TINEs to sponsorstrategidokumenter, kvantitativ spørreundersøkelse
på TINEs ansatte, samt en grundig kartlegging av nasjonal og internasjonal teori spesielt
med fokus på mål og motiver ved sponsing, for å kunne analysere og diskutere hvordan
TINE kan videreutvikle internaktivering av sponsorater. Av intervjuet blir TINEs
sponsorstrategier dokumentert, diskursanalysen bekrefter funn fra intervjuet, i tillegg til
utfyllende informasjon vedrørende TINEs sponsorater. Spørreundersøkelsen bidrar til
de ansattes syn på hvordan TINE aktiverer sponsoratene, samt utfordringer tilknyttet
dette. Det teoretiske bidraget forankrer studiens funn i teorien.
Studiens hovedfunn viser at TINE har fem områder eller effektmål, de arbeider ut fra:
merkeverdi, salg, relasjoner, ansattes engasjement og sosial valuta. Studien kommer
blant annet frem til at TINE jobber strategisk godt med sine sponsorater, hvor
sponsoravtalene blir nøye vurdert og utformet i forkant av inngåelse. Hovedfokuset til
TINE ved alle sponsoravtaler er aktiveringsmuligheter, og for TINE er det minst like
viktig å investere i aktiveringstiltak som i selve sponsoratet. Utover dette peker funnene
på at TINEs ansatte ønsker mer internaktivering av sponsorater, flere arrangementer
som kurs og foredrag, i tillegg til et større tilbud innen fysisk aktivitet og ernæring med
hovedvekt på aktivitetstilbud som er tilpasset alle og ikke bare de som allerede er fysisk
aktive og har et sunt kosthold.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015