Tomme tribuner: en kvantitativ studie av tilskuersvikt i norsk herrelandslagsfotball
Abstract
De senere år har Norges Fotballforbund (NFF) vært vitne til en negativ trend i
etterspørselen etter herrelandslagskamper i fotball. Denne trenden er spesielt
fremtredende i segmentet unge voksne. Formålet med denne studien er å undersøke den
avtagende interessen for norske herrelandslagskamper i fotball innenfor dette segmentet.
Studien er bygget opp av tre forskningsspørsmål, der de to første omhandler
henholdsvis generell fotballinteresse og interesse for herrelandslaget. Det siste
forskningsspørsmålet tar sikte på å definere hvilken effekt ulike faktorer har på
etterspørselen etter norske herrelandslagskamper for studiens målgruppe. Faktorene som
benyttes er knyttet til samfunnsøkonomiske forhold, kvalitet på kamper, egenskapene til
sportslige konkurranser og målgruppens egen fotballbakgrunn. 17 hypoteser er
utarbeidet for å besvare forskningsspørsmålene. Disse tar utgangspunkt i eksisterende
litteratur knyttet til interesse for idrett, engasjement for idrettslag og forbrukeratferd.
Studiens hovedanalyse er forskningsspørsmål tre vedrørende etterspørsel etter
herrelandslagskamper. De to foregående forskningsspørsmålene knyttet til interesse for
fotball generelt og landslaget spesielt etablerer en nødvendig kontekst ved å måle
fotballens posisjon i målgruppen, hvilket danner grunnlag for å kunne vurdere
resultatene av hovedanalysen med mer tyngde.
Resultatet av studien viser at segmentet unge voksne i Oslo i gjennomsnitt er middels
interessert i fotball, og at svært få foretrekker herrelandslaget fremfor andre lag, både
nasjonalt og internasjonalt. Flertallet søker utover landegrensen, noe som tyder på at
unge voksne synes norsk fotball generelt er lite spennende og interessant sammenlignet
med sin internasjonale motpart. Likevel viser resultatene at flertallet i denne
målgruppen er villig til å betale for kampbilletter til herrelandslagskamper, og at
betalingsvilje øker proporsjonalt med grad av interesse for fotball. Samtidig har
respondenter som er eller har vært aktiv i organisert fotballaktivitet signifikant høyere
interesse for fotball enn sine medstudenter. For NFF innebærer resultatet at det kan
være hensiktsmessig å rette markedsføringskampanjer mot de som har størst kjøpsvilje,
her representert ved de som allerede har en høy grad av interesse for idretten.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015