Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHasle, Adele
dc.date.accessioned2015-10-12T12:18:23Z
dc.date.available2015-10-12T12:18:23Z
dc.date.issued2015-10-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2354041
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractMasteroppgavens tema er perfeksjon og skjønnhetsidealer, og utforsker hva det kan innebære «å være perfekt» i dagens samfunn. Bakgrunnen er den nærmest daglige omgang med bilder av kropp, mote og utseende fra mediene; Hvordan få en strammere, tynnere, smalere, muskuløs og bedre kropp? Tips og livsstilsråd om hvordan en hele tiden kan bli litt bedre, er gjengangere i media. Perfeksjon er noe som ofte tas for gitt, samtidig som det forsterkes av kommersielle aktørene på feltet. Oppgaven er basert på sosialkonstruktivistisk tilnærming. Det anvendes kvalitative metoder; i hovedsak diskursinspirert analyse. Oppgavens problemstilling er Hvordan kommer skjønnhetsidealer til uttrykk i Prosjekt Perfekt? Hvilken betydning kan slike idealer få for elever på videregående skole? Oppgavens første del omhandler en diskursanalytisk tilnærming av TV-programmet “Prosjekt Perfekt” som ble sendt på NRK i 2013. I programmet skulle hovedpersonen Ida prøve ut alle livsstilsråd som kommer frem i media, og målet hennes er å leve «det perfekte liv». Med utgangspunkt i «Prosjekt Perfekt» undersøkes hvordan det å være perfekt framstilles, og spesielt med fokus på et perfekt utseende. Diskursinspirert analyse benyttes for å utforske handlingene og det som blir sagt i Prosjekt Perfekt for å undersøke hvordan skjønnhetsidealene kommer til uttrykk i programmet. Gjennom analysen identifiseres diskurser/temaer som var felles for de ulike klippene; normalitet, feminitet vs. maskulinitet, objektivering av kropp, metaforer i språket og perfeksjon. Videre undersøkes et utvalg elever i videregående skole med tilsvarende tematikk som i TV-programmet. Her benyttes fokusgruppeintervju for å undersøke temaets betydning for elevene og relevans innenfor kroppsøvingsfaget. Resultatene fra diskursanalysen av prosjekt perfekt, ble brukt til å utforme en intervjuguide til fokusgruppeintervjuet der utvalget bestod av to jenter og to gutter fra videregående skole som har faget kroppsøving. En diskursanalytisk tilnærming av intervjuet ga mulige svar på hvilken betydning skjønnhetsidealer kan få for elever på videregående skole. I formålet med kroppsøvingsfaget står det at elevene skal utvikle positiv oppfatning av kroppen og ruste elevene til vurdering av kroppsideal. Som kommende kroppsøvingslærer hadde jeg et ønske om å utforske hvordan elevene ser at de oppnår disse målene i faget. Det analytiske arbeidet presenteres gjennom diskursene/temaene; «press til å fremstå perfekt», «det finnes ingen perfekt kropp» og «kroppsøving og kroppspress».nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkroppen
dc.subjectidealer
dc.subjectmedia
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectelever
dc.subjectvideregående skole
dc.titleProsjekt "Perfekt utseende": kvalitativ studie om skjønnhetsidealer i samfunnet og idealenes betydning for elever på videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel