"Det er jo et helvete å følge alle livsstilsråd…": en analyse av kroppspress og perfeksjon hos ungdom
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2356121Utgivelsesdato
2015-10-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgavens tema er kroppspress og perfeksjon, undersøkt ved bruk av et TV-program,
«Prosjekt Perfekt», og intervju med ungdom. Oppgaven er rammet inn ved bruk av
sosialkonstruktivistisk teori og diskursanalyse. «Media» og læreplanen i kroppsøving er
valgt som kontekst for oppgavens tema. Mediene tildeles, i følge Gripsrud (2011), en
totaliserende posisjon for personers opplevde virkelighet og dermed også oppgavens
tema. Som moderering av et totaliserende syn trekkes Schwebs & Østbye (2013) inn for
å vise at mediene ikke er allmektige, men at mottakeren også har makt til å definere
medieinnholdet. En annen betydningsfull ramme for oppgavens relevans i
kroppsøvingsfaget er læreplanen. I læreplanen i kroppsøving er det foreskrevet at tema
om kropp og kroppsideal skal inngå som en del av faget, blant annet fordi dette har mye
å si for en elevs utvikling av selvfølelse, og videre ruste elevene til vurdering av
kroppsideal (Utdanningsdirektoratet, 2012).
TV-programmet «Prosjekt Perfekt» utgjør oppgavens hovedmateriale. Programmet ble
sendt på NRK1 første gang i 2013. Ida er hovedpersonen i programmet og hennes
prosjekt er å teste ut en rekke livsstilsråd, og som i følge rådene eksperter som inngår i
programmet gir, skal medføre et perfekt liv. Hensikten med bruken av dette programmet
som materiale var å undersøke livsstilsråd som sosiale konstruksjoner, skapt ut fra
bestemte kulturelle forestillinger om kjønn, kropp, normalitet etc., og materialet
analyseres med inspirasjon fra diskursteori. I tillegg brukes programmet for å skape et
springbrett til egen dataproduksjon – et fokusgruppeintervju av fire elever, to jenter og
to gutter, fra en videregående skole i Oslo. Hensikten med å intervjue elever var å se om
diskursene om kroppspress og perfeksjon også ble synlige hos elever, og for å kunne
overføre og belyse dette tema i skolen og kroppsøvingsfaget.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015