Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFurulund, Einar
dc.date.accessioned2015-10-21T12:20:36Z
dc.date.available2015-10-21T12:20:36Z
dc.date.issued2015-10-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357519
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractStudien undersøker hvordan flyaspirantene ved Luftforsvarets Flygerskole subjektivt opplever påvirkningsgraden av stress i forbindelse med flyprestasjon. I tillegg inkluderes deres opplevelser og erfaringer av indre dialog, avspenning og visualisering i forbindelse med god eller dårlig flyprestasjon. Studien er et ledd av prosjektet ”Belastning på Flyskolen”. Utgangspunktet for det teoretiske remmeverket i studien er Kognitiv aktiveringsteorien for stress av Ursin og Eriksen (2004). Studien er bygget opp av en kvalitativ tilnærming. Der det er blitt benyttet tematisk analyse av Braun og Clark (2006). Empirien fremkommer av ti semistrukturerte intervjuer på et utvalg av ti aspiranter i ett kull ved Flyskolen i Bardufoss. Resultatene viser at informantene opplever flyprestasjonene svært stressende. Det fremkommer samtidig tegn på at mental trening kan være en bidragsyter til å redusere stresset og fasiliterer til bedre flyprestasjoner. Tiltak som studien mener kan være nyttig for aspirantene og flyskolen er økt kunnskap om psykologiske prosesser og mental trening. Dette kan gjøres som et kurs i forkant av Flyskolen hvor kunnskap om teori og symptomer blir belyst. I tilegg til hvordan anvende ulike teknikker. Dette kan bidra til bedre stressmestring og fasilitere til bedre flyprestasjoner underveis på flyskolen, men også i etterkant som yrkes aktive militære piloter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectforsvaret
dc.subjectstress
dc.subjectpsykologi
dc.subjectprestasjoner
dc.title"Det er bare at stresset ødelegger…": en kvalitativ studie på flyaspiranter ved Luftforsvarets Flygerskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel