Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandvik, Morten Renslo
dc.date.accessioned2015-10-22T09:34:03Z
dc.date.available2015-10-22T09:34:03Z
dc.date.issued2015-10-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357666
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractTidligere forskning på doping i landeveissykling viser at bruk og ikke-bruk utfoldes i en sosial kontekst. Unge rekrutter i profesjonelle lag blir del av nye miljøer, får nye mennesker rundt seg og opplever kanskje at det kommuniseres om doping på nye måter. Studier fra 1990- og 2000-tallets utstrakte toleransekultur i profesjonell landeveissykling forteller om trivialiserende og legitimerende kommunikasjon om doping. Kommunikasjon er viktig i dopingspørsmålet, og et fruktbart felt for forskning. Denne studien reiser spørsmålet hvordan kommuniserer en gruppe unge og lovende landeveissyklister om doping? Studien bygger på fire fokusgruppeintervjuer med til sammen 13 talentfulle, norske landeveissyklister med proffambisjoner – gutter og jenter i alderen 17 til 21 år. Valget av fokusgruppeintervju som metode for datainnsamling følger naturlig av problemstillingen. Fokusgruppeintervjuene er en observasjon av hvordan syklistene kommuniserer om doping i en konkret interaksjon. Intervjuene er analysert i to trinn. Først en deskriptiv, kategoribasert analyse; deretter en teoretisk informert tolkningsanalyse. Her nyttes begreper fra to beslektede grener av rammeanalyse. Goffmans mikrointeraksjonistiske rammeanalyse handler om individers fortolkning av ansikt-til-ansikt-interaksjon og brukes til å forstå relasjonsaspektet ved kommunikasjonen i fokusgruppeintervjuene. Den politisk-sosiologiske rammeanalysen ser på ulike aktørers fortolkning av politiske og sosiale fenomener. Begreper fra denne retningen belyser innholdsaspektet ved syklistenes fortolkninger av fenomenet doping, slik de kommer til uttrykk i fokusgruppeintervjuene. Studien gir innsikt i ulike måter å kommunisere om doping på. To fellesnevnere på tvers av de fire fokusgruppene trekkes frem. Kommunikasjonen fremstår for det første som normregulert og for det andre som preget av bestemte fortolkninger av fenomenet doping. Analysen viser at enighet og samstemthet, samt å forsvare sykkelsporten, er viktige normer. To fortolkninger av fenomenet doping trer frem. Syklistene enes om at det er svært lite doping i profesjonell landeveissykling i dag, og de enes om at doping ikke er et dilemma for dem selv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectdoping
dc.subjectsykling
dc.subjectutøvere
dc.subjecttalenter
dc.subjectkommunikasjon
dc.titleÅ snakke om doping: en studie av kommunikasjon om doping i en gruppe unge og lovende landeveissyklisternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studiesnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel