Ledelse av frivillige i Holmenkollen: World Cup nordisk og World Cup skiskyting 2014
Abstract
Målet med denne studien var å undersøke hvor tilfredse de frivillige var med sine ledere,
hvilke lederatferder og bakgrunnsvariabler som hadde en sammenheng med de frivilliges
tilfredshet, samt hvilken betydning lederen hadde for de frivilliges tilfredshet under WC
nordisk og WC skiskyting 2014.
Metodetriangulering ble valgt som egnet metode for å besvare problemstillingene.
Oppgavens hovedmetode er av kvantitativ natur, basert på spørreundersøkelser som ble
sendt til alle frivillige etter WC nordisk og WC skiskyting 2014. Totalt deltok 917 frivillige
i denne delen av undersøkelsen. Frekvensanalyser, logistisk regresjonsanalyser, samt
sannsynlighetsberegninger ble benyttet under analyser. Seks frivillige under disse
arrangementene deltok i semistrukturerte intervjuer. I analysen av de transkriberte
intervjuene, er åpen koding og kategorisering benyttet.
Studiens resultater viste at de frivillige var svært tilfredse med sine ledere under WC nordisk
og WC skiskyting, og forskjellen på tilfredsheten mellom de frivillige for hvert av
arrangementene var minimal. Fem typer lederatferd innenfor relasjons-og oppgaveorienterte
lederatferder viste signifikant sammenheng med de frivilliges tilfredshet under
arrangementene: 1) Ledelsen var åpen og inkluderende, 2) Ledelsen ga tilstrekkelig med
informasjon i forkant av arrangementet, 3) Ledelsen var inspirerende, 4) Ledelsen ga klare
beskjeder, og 5) ledelsen lyttet til forslag og innspill. Disse funnene ble bekreftet av de fleste
informantene som deltok i intervju. Bakgrunnsvariabler viste seg å ikke ha en signifikant
sammenheng med de frivilliges tilfredshet med ledelsen under WC arrangementene. På
bakgrunn av disse resultatene anses lederatferden som betydningsfull for de frivilliges
tilfredshet under de to undersøkte arrangementene, blant annet ved å påvirke hvorvidt de
frivillige ønsker å delta under slike arrangement i fremtiden og det sosiale i seksjonen.
Description
Masteroppgsve - Norges idrettshøgskole, 2015