Casestudie av talentutviklingsvirksomheten til Djurgården IF: en kvalitativ studie av intensjon og praksis
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg gjort en casestudie av Djurgården IF (DIF) sitt
talentutviklingsmiljø og forøkt å belyse hvilke ideer, teorier og praksiserfaringer som danner
grunnlaget for talentutviklingsarbeidet i DIF, hvordan dette utrykker seg i praksis på
treningsfeltet, og forholdet mellom intensjon og praksis.
Strukturert talentutvikling har vist seg å være viktig for internasjonal suksess i idrett (De
Bosscher, De Knop, Van Bottenburg & Shibli, 2006). Derfor har talentutvikling blitt en av
hovedprioriteringene til idrettsorganisasjoner og idrettslag, og utvillingsproblematikk har også
fått mer og mer fokus og interesse fra forskere (Henriksen, 2010). Suksessfulle
talentutviklingsmiljøer i idrett er klubber eller lag som kontinuerlig klarer å produsere
eliteutøvere til seniornivå fra deres egne juniorer (Henriksen, 2010).
Gjennom analyse av spillerutviklingsplanen, intervjuer av akademisjefen og to trenere i DIF,
og observasjon av til sammen seks akademitreninger har jeg forsøkt å finne kjennetegn ved
akademiets intensjon og praksis av spillerutvikling på treningsfeltet og sammenlignet og
diskutert forholdet mellom intensjon og praksis.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016