Visualisering i fotball: en litteraturstudie
Abstract
At visualisering har en effekt på ferdighetsutvikling og prestasjon er en ganske godt
belyst og begrunnet påstand (f. eks. Gregg & Hall, 2006; Martin & Hall, 1995; Taktek,
Zinsser & St-John, 2008; Vealey, 2007). Tidligere publiserte litteraturstudier tar for seg
bruken av visualisering i en generell idrettskontekst (f. eks. Greenspan & Feltz, 1989;
Vealey, 1994), men ingen nyere studier undersøker bruken av visualisering i fotball.
Formålet med denne studien er å dokumentere bruken av visualisering blant
fotballspillere for å ta ytterligere steg og utvikle seg som fotballspillere.
Elektroniske søk i ulike databaser resulterte i 17 inkluderte artikler i litteraturstudien.
Studiene indikerer at visualisering har en positiv effekt på utvikling og innlæring av
ferdigheter, og er en effektiv mestringsstrategi i konkurransesammenhenger.
Resultatene viser derimot at PETTLEP-modellen ikke nødvendigvis gir fremgang i
spesifikke handlinger som for eksempel straffesparktaking, og at ulik
visualiseringshastighet ikke har en effekt på prestasjon. I tillegg viser resultatene at
visualisering kan bidra til å forbedre prestasjonen mot slutten av kampene, og at erfarne
spillere benytter seg oftere av denne mentale teknikken enn uerfarne spillere. Trenere
som har arbeidet med utøvere i lengre enn to år oppfordrer i større grad til bruk av
visualisering enn ferske trener-utøverrelasjoner. Treneres oppmuntring til bruken av
visualisering oppfattes som høyere av spillerne enn trenerne selv, men trenere
oppfordrer ikke til systematisk og planlagt bruk av visualisering. Det kan ikke
konkluderes med at visualisering har en positiv effekt på persepsjon.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016