Presset angår ikke meg: en kvalitativ studie om kropp og "kroppspress" blant elever i videregående skole
Abstract
Masteroppgavens tema er kropp og «kroppspress», og dette temaet undersøkes sammen
med et utvalg ungdommer i videregående skole. Bakgrunnen for det valgte temaet er
den stadig voksende bekymring for, og det mye omtalte «kroppspresset» som det antas
at ungdom opplever. Et relevant spørsmål blir dermed å undersøke nærmere hvordan
ungdom omtaler det å «leve i» eller med et slikt «press». Problemstillingene for
oppgaven er: Hvordan omtaler og uttrykker et utvalg ungdom seg om kropp?, Hva kan
det ungdom sier bidra med for å belyse et fenomen som «kroppspress»? og Hva kan det
ungdom sier bety for kroppsøvingsfagets innhold?
Læreplanen i kroppsøving er valgt som en faglig kontekst for oppgavens tema, spesielt
med tanke at det i formålet med faget er foreskrevet at tema om kropp og kroppsidealer
skal inngå som en del av faget (Utdanningsdirektoratet, 2012).
Videre er oppgavens teoretiske forståelse basert på sosialkonstruktivisme, noe som også
preger den metodiske tilnærmingen. Det betyr at arbeidet er inspirert av et
diskursteoretisk perspektiv som inkluderer et forsøk på å forstå hva som har «makt»
over måten informantene uttrykker sin forståelse av kropp på. Det betyr å bygge på at
elevenes erfaringer er formet i et samfunn og en samtid, samtidig som ungdom selv
former og skaper sin egen forståelse av kropp og «kroppspress». Videre har det vært
relevant å fremstille hvilken måte kropp konstitueres på i måten de snakker/ikke snakker
om disse fenomen.
Description
masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016