Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReppesgård, Marius
dc.date.accessioned2016-08-22T12:09:08Z
dc.date.available2016-08-22T12:09:08Z
dc.date.issued2016-08-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400400
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016nb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Denne masteravhandlingen handler om hvordan norske fotballkretser og fotballklubber organiserer talentutviklingen. Det er begrenset med teori knyttet til dette temaet, og i norsk sammenheng har dette nesten ikke blitt forsket på. De velkjente organisasjonsteoriene til DiMaggio & Powell og Pfeffer & Salancik skal hjelpe til for å finne svar på dette. Formål: Målet med oppgaven å gi økt innsikt i hvordan organiseringen av talentutvikling foregår. Den vil også gi et innblikk i kretser og klubbers samarbeid, hvordan de følger opp spillerne, hvilke ferdigheter de ser på som viktige hos talenter og aktørenes visjoner. Metode: Denne masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming med et komparativt forskningsdesign. Det ble gjennomført seks kvalitative dybdeintervjuer med to fotballkretser, to toppklubber og to breddeklubber. Resultater: Fotballklubbene bruker hospitering opp i årskull som et verktøy i organiseringen av talentutviklingen. Fotballkretsene trener etter Landslagsskolen. Talentutvikling, breddeklubbesøk, Landslagsskolen og at kretsen blir brukt som et rådgivende organ er samarbeidsområder mellom kretsene og klubbene. Mangel på ressurser fører til at fotballkretsen ikke klarer å følge opp talentene. De er selv klar over at tilstedeværelsen kunne vært bedre. Det tekniske repertoaret, de psykologiske ressursene og de fysiologiske ressursene blir sett på som de viktigste ferdighetene hos et fotballtalent. Målet om å få fram en landslagskaptein, egenrekruttering, et godt og bredt tilbud til spillerne, sportslig framgang, ha spillerne lengst mulig i breddeklubb og å identifisere og videreutvikle de beste spillerne i alderen 13-16 år er visjoner de ulike intervjuobjektene har i forbindelse med talentutvikling. Konklusjon: I organisering av talentutvikling bruker fotballklubbene hospitering opp i årskull som verktøy. Dette kan knyttes til imiterende isomorfisme. Fotballkretsene organiserer talentutviklingen etter planer i Landslagsskolen som en følge av tvungen isomorfisme.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleFra internasjonal fotballstorhet til parantes: en kvalitativ undersøkelse om organiseringen av talentutviklingen i norske fotballkretser og fotballklubbernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studiesnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel