Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkårholen, Even
dc.date.accessioned2016-08-22T12:26:33Z
dc.date.available2016-08-22T12:26:33Z
dc.date.issued2016-08-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400412
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omfatter 2 casestudier som belyser den videregående skolens praktisering av toppidrett som programfag. Det er generert data gjennom dybdeintervjuer jeg har avholdt med rektorer, utdanningsledere, avdelingsledere og faglærere på to norske videregående skoler. Begge er fylkeskommunale skoler. Den ene skolen ligger i Oslo (skole 1), den andre i en annen by på Østlandet (skole 2). Intervjuene tok utgangspunkt i programfaget toppidrett og praktiseringen av dette faget ved den lokale skolen. Målet med undersøkelsen har vært å få innsikt i hvorfor skolene valgte å tilby toppidrett som valgfritt programfag, og ikke minst på hvordan de tilrettelegger praktiseringen av det valgbare programfaget. Jeg gjennomførte totalt 7 dybdeintervjuer med ansatte på de to skolene. På skole 1 ble rektor, avdelingsleder og toppidrettskoordinator intervjuet, mens jeg på skole 2 gjorde en vurdering på at organiseringen av skolen gjorde det aktuelt med intervjuer av rektor, avdelingsleder, studieleder og to «toppidrettslærere». Alle ansatte som ble intervjuet, var generelt meget positivt innstilt til idrett. Dette syntes å være en forutsetning for å tilby programfaget toppidrett ved skolene. De hadde alle positive opplevelser som idrettsutøvere. Som en interessant diskurs har jeg vektlagt at flere av de skoleansatte omtalte «elevene» som «utøvere» en rekke ganger. I etterkant av intervjuene sitter jeg derfor igjen med en følelse av at programfaget i stor grad tilrettelegges mer for «utøvere» som trenger studiepoeng, enn for «elever» som velger et bestemt programfag under utdanning som først og fremst skal gi studiekompetanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleToppidrett som skolefag: læreplanfaget der skoleelever møtes som idrettsutøverenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel