Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorvaldsen, Silje
dc.date.accessioned2016-08-22T12:51:19Z
dc.date.available2016-08-22T12:51:19Z
dc.date.issued2016-08-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400442
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016nb_NO
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved Norges Idrettshøyskole og underlagt seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Denne studien har tatt for seg 9 elevers erfaringer rundt sterk mistrivsel i kroppsøving, og hvordan dette påvirker deres opplevelser med kroppsøvingsfaget. Elevene mistrives i så stor grad at de ikke ønsker eller velger å ikke delta i undervisningen. Elevene kommer fra fire forskjellige videregående skoler i Oslo/Akershus. Studiens konstruerte «begrep», «kroppsøvingsangst» er introdusert for å ramme inn problemstillingen: «Hvordan kan elevers erfaringer i kroppsøving forstås som «kroppsøvingsangst»? Samt for fordypning i tematikken. Studien har en vitenskapelig forankring i hermeneutisk fenomenologi, og tar utgangspunkt i elevenes livsverden. Den verden som tar for seg den dagligdagse oppførselen i hverdagslivet (Van Manen, 2007), i dette tilfelle kroppsøvingsfaget. Studien har en teoretisk forankring gjennom de fire eksistensialiteter: levd kropp, levd tid, levd rom og levd relasjon (Van Manen, 2007), som legger føringer for studiet. Studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode, og er basert på semisttrukturerte intervjuer. Metodisk er temaanalyse brukt for å identifisere/utarbeide temaer som omfavner elevenes erfaring i kroppsøving. Temaene «sosiale relasjoner», «aktivitetsforhold» og «selvfølelse», bruktes for å presentere elevenes historie. Videre drøftes disse erfaringene gjennom de nevnte eksistensialiteter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleKroppsøvingsangst: en hermeneutisk fenomenologisk studie basert på 9 elevers erfaringer i kroppsøvingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel