Ungdommers forståelser av helse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2422491Utgivelsesdato
2016-11-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne studien er å belyse et utvalg ungdommers forståelse av helse generelt, opphavet til deres forståelser, og deres erfaringer og forståelser av helse i skolens kroppsøvingsfag. Bakgrunnen for valg av tema er det stadig økende fokuset på helse i samfunnet generelt og helse sin plass, og betydning i kroppsøvingsfaget. Helse er et begrep og fenomen som alle mennesker forholder seg til på en eller annen måte. Ungdom og helse er også et sentralt tema, da det både i media, politikken og i allmenheten rettes ulike helsebudskap mot ungdom som spesifikk gruppe. Oppgaven baserer seg på et sosialkonstruktivistisk perspektiv, og datamaterialet er analysert gjennom en diskursinspirert temasentrert analyse. Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervju med ti ungdommer i alderen 15-16 år, som var elever ved tre ulike ungdomsskoler i Oslo. Ungdommenes intuitive forståelser av helse kan i hovedsak plasseres innenfor et patogent perspektiv. De unge uttrykte først og fremst helse som kroppens fysiske «stand». Kroppens stand ble videre uttrykt som observerbar og representerte et resultat av kosthold og trening. Da ungdommene ble oppfordret til å reflektere mer over sin egen umiddelbare og intuitive forståelse uttrykte de imidlertid også i større grad mer holistiske helseforståelser. De unge forstod helse som noe mennesket automatisk lærer. Helse ble betegnet som «overalt», og kildene for deres forståelse var mange. Media, venner, familie og deretter skole ble uttrykt som mest sentrale kilder. Flere trakk også frem kroppsøvingsfaget, men kroppsøvingsfaget ble uttrykt som lite betydningsfullt i forhold til andre kontekster. Resultatene indikerer at helse som tematikk i kroppsøvingsfaget sjeldent reflekteres rundt. I følge ungdommene formidler kroppsøvingsfaget helse som noe objektivt og noe som alle automatisk oppnår gjennom en sunn livsstil.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016