Ferdighetsutvikling i fotball som skolefag: en case studie av Toppidrett som valgfag ved en fylkeskommunal videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2425527Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette masterprosjektet har hatt som formål å belyse det nye programfaget «Toppidrett» i læreplanreformen «Kunnskapsløftet» utviklet som «Toppidrett fotball» ved en fylkeskommunal videregående skole i Sørøst-Norge. Prosjektet har sett på hvordan ulike sosiale, politiske og pedagogiske forhold kan påvirke organisering og praksis i skoleundervisningen, samt en fotball-lærers og fire elevers erfaringer med slike forhold. I mitt prosjekt er skolens samarbeid med lokale toppidrettsklubber å betrakte som et ytre forhold som på ulike måter påvirker skolens organisering og pedagogisk praksis. For å undersøke hvilke forhold og hvordan disse forholdene påvirker og regulerer pedagogisk praksis i toppidrettsfaget, har jeg anvendt Bernstein´s (2000, 2001) teori om den pedagogiske anordning (pedagogic device) som teoretisk og analytisk rammeverk. Bernstein´s teoretiske rammeverk omhandler hvordan pedagogiske strukturer og regler regulerer strukturering av kunnskap og pedagogisk praksis. I min oppgave benytter jeg begrepet pedagogisk diskurs (pedagogic discourse) for å beskrive hvordan slike regler former pedagogiske tekster eller praksis i primærfeltet, rekontekstualiseringsfeltet og sekundærfeltet. I mitt masterprosjekt har jeg sett på hvordan en fylkeskommunal videregående skole med særlig fokus på toppidrett, gjennom lokal rekontekstualisering, tilpasser sin undervisningspraksis til ønsker og behov i samarbeidsklubbene, og ved det gir lokale aktører utenfor skolesystemet innflytelse på deres pedagogiske diskurs. Med andre ord har jeg sett på hvordan ytre aktører innenfor idretten kan påvirke undervisningspraksis i toppidrettsfaget.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016