Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøken, Caroline
dc.date.accessioned2017-06-27T11:22:31Z
dc.date.available2017-06-27T11:22:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2447014
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017nb_NO
dc.description.abstractJeg har i denne studien valgt å undersøke fenomener knyttet til oppfattelse og gjennomføring av læreplanen i aktivitetslære. Faget er et felles programfag på idrettsfag, og kjennetegnes som et bevegelsesfag med mye bruk av kropp i et samhandlende læringsmiljø. Det foreligger lite forskning på idrettsfag, og ingen spesifikke studier rettet mot aktivitetslære. Formålet har vært å se på hvordan lærerne bruker læreplanen som verktøy i faget. For å belyse studien i en teoretiske innramming har jeg hovedsakelig benyttet Goodlad (1979) og Bjørndal og Lieberg (1978). I tillegg er annen støttelitteratur trukket inn for å belyse studiet. For å hente inn data valgte jeg kvalitativ metode ved bruk av semistrukturert intervju. Fire strategiske fokusgrupper deltok for å illustrere oppgavens problemstilling. Lærerne i fokusgruppene underviser i faget på de skolene som tilbyr idrettsfag fra en region i Akershus fylke. Utvalget skulle gi meg data til å diskutere problemstillingen. Oppgaven er belyst ut fra hvordan lærerne formidler faget, men det er ikke nødvendigvis det elevene oppfatter i gjennomføringen av aktivitetslære.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectlæreplanernb_NO
dc.subjectidrettsfagnb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleLæreplanen som verktøy i aktivitetslære: en kvalitativ studie fra fire videregående skoler om oppfattelsen og gjennomføringen av faget aktivitetslærenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel