Egentrening i skolen: en kvalitativ studie om elevers erfaringer med egentrening og valgfrihet som undervisningsmetode
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2447702Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studiens belyser elevers erfaringer gjennom arbeidet med kompetansemålet: ”...planlegge, gjennomføre og vurdere egentrening som bygger på grunnleggende prinsipper for trening og som er relevante for egne mål” (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s.8). På bakgrunn av denne problemstillingen undersøker studien hvordan elever erfarer valgfriheten de opplever når de skal ta egne valg i egentreningen, med særlig vekt på hvordan selve arbeidet med det å planlegge, gjennomføre og vurdere egentreningen erfares av elevene, og i hvilken grad disse erfaringene er i tråd med læreplanens intensjoner. Den vitenskapsteoretiske forankringen ligger innenfor det pragmatiske perspektivet og studiens hensikt peker på at erfaring og valgfrihet blir viktige temaer. John Deweys erfaringsbegrep har derfor blitt valgt som teoretisk utgangspunkt for å skape en forståelse for dette. Metodisk tar studien en pragmatisk tilnærming til den kvalitative metoden og datainnsamlingen har foregått i tre faser hvor hver av de ni informantene har deltatt i et pre-intervju før egentreningen, en deltakende observasjon etterfulgt av et underveisintervju og et avsluttende gruppeintervju. Informantene er fordelt på tre skoler som har gjennomført egentrening med ulik grad av valgfrihet.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017