Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKurdøl, Sigurd Njøs
dc.date.accessioned2017-07-04T09:16:09Z
dc.date.available2017-07-04T09:16:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2447711
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017nb_NO
dc.description.abstractTilskuertallet i Norges øverste ishockeyliga, Get-ligaen, har de siste ti årene økt med over 200 000 tilskuere. Inneværende sesong var tilskuersnittet i ligaen på 2019, noe som gjør ishockey til den nest mest populære publikumsidretten i Norge. På bakgrunn av dette har jeg undersøkt hvordan ulike klubber i Get-ligaen arbeider for å trekke publikum til sine hjemmekamper. Studien fordyper seg i klubbenes strategier, målsetting, organisasjonsstruktur og konkrete tiltak, knyttet til publikumsarbeid. En målsetting med denne studien har vært å presentere resultater fra en idrett hvor det ikke er gjort mye forskning i Norge. Studien har et kvalitativt design, der jeg har foretatt syv semi-strukturerte intervjuer med representanter fra seks ulike Get-liga klubber: Stavanger, Vålerenga, Sparta, Stjernen, Storhamar og Lørenskog. I tillegg ble daglig leder i Norsk Topphockey intervjuet. For å sikre at informantene hadde tilstrekkelig kunnskap om temaet ble de strategisk utvalgt, gjennom sin stilling i de ulike organisasjonene. Ny-institusjonell teori og organisasjonsstruktur er brukt som teoretisk rammeverk. Begrepet isomorfisme blir brukt for å forklare hvorfor klubbene foretar seg like tiltak for å tiltrekke seg flere tilskuere. Resultatene fra studien viser at ishockeyklubbene har mange likhetstrekk, men også ulike tilnærminger til hvordan de jobber med publikum. To av klubbene legger mye tid og ressurser i arbeidet, og har definerte strategier knyttet til flere momenter i publikumsarbeidet. Tre av klubbene har en mindre aktiv tilnærming, og satser på at en kombinasjon av gode sportslige resultater og noen tiltak mot publikum vil bidra til flere tilskuere. Den siste klubben har ingen strategi knyttet til publikum. Isomorfisme kan være en forklaring på hvorfor klubbene har implementert og iverksatt enkelte planer knyttet til publikum. De viktigste institusjonelle faktorene som påvirker klubbenes arbeid med publikum er mimetisk og normativ isomorfisme, og de rasjonelle normene som har oppstått i klubbenes institusjonelle felt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpublikumnb_NO
dc.subjecttilskuerenb_NO
dc.subjectishockeynb_NO
dc.subjectstrategiernb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleTilskuerøkning i Get-ligaen: en kvalitativ studie av ulike Get-liga klubbers arbeid med å tiltrekke seg publikumnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studiesnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel